keskiviikkona, helmikuuta 15, 2006

Kouluverkosta keskustellaan

Kouluverkkotyöryhmä aloitti tänään työnsä. Niin kuin oli odotettavissakin, aihe herättää voimakasta kiinnostusta kuntalaisissa. Oman koulun puolesta on moni huolissaan. Tässä asiassa tulee testattua, miten asialliseen ja toisemme huomioivaan tapaan olemme Teuvalla päätöksenteossa valmiit - niin poliitikot, virkamiehet kuin tavan kuntalaisetkin.

Tosiasia on se, että oppilasmäärät ovat voimakkaasti laskeneet, ja ne laskevat vielä tulevaisuudessakin. On tarpeen suunnitella, miten parhaiten koulunkäynnin järjestämme tulevina vuosina. Minusta tärkeintä on opetuksen sisältö ja ne edellytykset, jotka koulutyöhön voimme antaa. Tämä täytyisi sitten tehdä myös taloudellisesti järkevällä ja tehokkaalla tavalla.

Teuvan maaseutukylät ovat vahvoja. Kylillä on yleensä monia muitakin keskeisiä palveluja kuin koulu. Monelta kylältä löytyy kauppa, asiamiesposti, pankinkin konttori ynnä muuta. Kylillä toimii myös menestyviä yrityksiä, jotka tarjoavat työpaikkoja kyläläisille ja usein kauempaakin tuleville. Nämä seikat puoltavat kyläkoulujen säilyttämistä. Samoin se yhteisöllisyys, joka pienen koulun ympärille on Teuvan kylissä rakentunut.

Teuvalla kylien väliset etäisyydet eivät ole pitkiä, ja tiet ovat kohtuullisessa kunnossa. Oppilasmäärien laskiessa oppilaskohtaiset kustannukset luonnollisesti kasvavat. Yksi opettaja joutuu opettamaan useampaa ikäluokkaa. Samanikäisten luokkakavereiden määrä pienenee. Koulun resurssit opetuksen kehittämisessä käyvät kapeiksi. Nämä seikat mielestäni puoltavat koulujen määrän vähentämistä. Tosin esimerkiksi yhdysluokkien hyödyllisyydestä on myöskin olemassa näyttöä ja hyviä kokemuksia.

Asia ei siis missään nimessä ole yksioikoinen eikä mustavalkoinen. Kouluverkkotyöryhmällä onkin vaikea tehtävä sorvata esitys, johon laajasti voitaisiin olla tyytyväisiä. Tehtävässä onnistuminen edellyttää kuntalaisten kuulemista ja eri vaihtoehtojen selvittämistä. Kylillä ei ole jääty passiivisina odottelemaan tulevaa, vaan on lähdetty miettimään asioita ja tekemään rakentavia esityksiä. Toivottavasti niistä löytyy sellaisia ideoita, että voimme Teuvalla olla tekemässä jotakin uutta ja kokeilevaa koulutoimessa.

Joka tapauksessa, minusta kouluverkkokeskustelun tulisi rakentua siten, että vaikka joissakin asioissa olisimme eri mieltä, emme juuttuisi hyödyttömään eipäs-juupas -väittelyyn, vaan antaisimme arvoa toistemme näkemyksille. En usko, että tässäkään asiassa on vääriä mielipiteitä. Lopulta on kyse siitä, miten asioita arvotamme ja millaisia valintoja teemme. Tehtävien selvitysten jälkeen siitä, kuinka monta koulua Teuvalla tulevaisuudessa on, ja mistä niihin tarvittavat rahat otetaan, päättää teuvalaisten valitsema kunnanvaltuusto.

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mitähän helvettiä opetajien kierrättäminen voisi säästää? Jokaiselle opelle maksetaqn virkaehtosopimuksen mukaisesti riippumatta siitä, muikä hänen toinmipaikkansa on.

Toisekseen olisi kivä tietää, miksi olisi järkevää opettaa 1-6-luokkia samassa ryhmässä yhden opettajan toimesta kuuden eri opetussuunnitelman mukaisesti, jollei saada samoja oppilaita myöhemmin opettaa ikätoveriensa kanssa samansuuruisessa ryhmässä yhden kja saman opetussuunnitelman mukaisesti yläasteella. Eikö yhteiskoulu ole koulu?

Anonyymi kirjoitti...

Hyvät päättäjät, katsokaa nyt tulevaisuuteen. Turvatkaa 1 - 3 ala-asteen koulua ja tehkää niistä toimivat kokonaisuudet. Teuva on niin pieni paikka, ettei nykyistä kouluverkkoa voida kauaa säilyttää. Isommassa koulussa opettaja voi opettaa yhtä ainetta ja yhtä luokkaa kerralla. Oppilas saa näin opetusta huomattavasti enemmän kuin yhdysluokassa. Etäisyydet Teuvalla ovat suhteellisen lyhyet, joten oppilaat voidaan kuljettaa lyhyessä ajassa 1 - 3 kouluun. Jokaisesta kylästä löytyy taksiyrittäjiä hoitamaan kuljetukset.
Olen itse ollut jopa luokassa, jossa oli 5, 6 ja 7 luokan oppilaita (60 luvulla).
Eli tiedän mistä puhun.

Anonyymi kirjoitti...

Koulun sulkemisella ei säästetä kuin kiinteistökulut jollei opettajia vähennetä.
Onko siis kuljettaminen halvempaa kuin kiinteistökulut?
Miten käy tyhjien koulukiinteistöjen? Paljonko niistä jaa kirjanpitoon kuluja?

Onko muista kunnista saatu tietoa miten koulujen lopettaminen vaikuttaa sivistystoimen kuluihin?

Veli Nummela kirjoitti...

Kiinteistökulujen lisäksi yleensä säästyy myös opettajien palkkausmenoja, koska yhdistettäessä koulu toiseen, oppilaat vastaanottavassa koulussa ei välttämättä tarvita uusia opetusryhmiä. Kuljetuskustannukset nousevat usein luultua vähemmän, koska kouluja vähennettäessä kuljetuksia saadaan järjesteltyä uudella tavalla.

Muista kunnista on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Joissakin kunnissa säästöt ovat jääneet lyhytaikaisiksi, kun säästyneet rahat on käytetty jäljelle jääneiden koulujen toimintaedellytysten parantamiseen.

Anonyymi kirjoitti...

Toivottavasti ei käy niin, että kaikki sivukylien koulut suljetaan vain siksi ettei sopuun päästä! Se on huonoin vaihtoehto kaikille, mutta viekö kateus...

Anonyymi kirjoitti...

Ensimmäiset kouluvuodet luovat perustan tulevaisuudelle! Tuttu ja turvallinen koulu on paras paikka, isommat joutavat kulkea pitempääkin matkaa!

Anonyymi kirjoitti...

miten olis , kovapalkkaisten lukion/yläasteen opettajien lomautttaminen kesän ajaksi?. laskekaapa, mitä olis säästö!!! ei kunta voi olla enää mikää suojatyöpaikka, ja teknisellä puolella paljon tehostamisen varaa, uusia talonmiehen virkoja Ei tarvita!Tosiasia on tämä: Koska oppilasmäärät vähenee tulevina vuosina, on kunnanhallituksen "pyrkyri" puheenjohtajalla ja muutamalla muulla, jotka on ko. henkilön vietävis, tavoitteena turvata syreenin koulun opettajien suojatyöpaikat!! samaanaikaan kyseiset henkilöt ovat valmiit satsaamaan kurssikeskukseen satojatuhansia euroja, kunta omistaa teakin, joten riski on 100% kuntalaisten!!ja mikä on lopputulos?, kuinka paljon kunnan verotulot kasvaa?