Tänään sähköpostiin kilahti tietoa vuoden lopun työttömyystilanteesta. Lähettäjänä oli uusi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus. Työttömiä työnhakijoita oli Etelä-Pohjanmaalla kaikkiaan 10.322 henkilöä. Vuoden takaisesta tilanteesta työttömien määrä on kasvanut 30,6 %.
Teuvalla työttömiä oli 334. Prosentteina työvoimasta tämä on 12,6. Kuukauden aikana määrä oli kasvanut 62:lla. Vuodessa kasvua on 116. Suurin osa Teuvan työttömistä on nyt miehiä (63,8 %). Yli vuoden on ollut työttömänä 19 henkilöä. Nuorien (alle 25-vuotiaat) osuus työttömistä oli 34 henkilöä. Avoimia työpaikkoja Teuvalla oli vain 5.
Teuvan lukujen synkistyminen johtuu pääosin Kaskisten Metsä-Botnian tehtaan ja Teuvan Sahan lakkautuspäätöksistä. Valitettavasti näyttää siltä, että kasautuvaa painetta väen ainakin väliaikaiseen vähentämiseen on monella teuvalaisella yrityksellä, mikäli tilauskirjat eivät ala kevään aikana täyttyä.
Toistaiseksi ei Metsä-Botnian raunioille ole saatu uusia työpaikkoja. Aluetta markkinoidaan Nova Business Botnica -nimisen hankkeen kautta, mutta tuloksia joudumme vielä odottamaan. Tässä suhdannetilanteessa harva yritys pystyy uutta toimintaa aloittamaan. Myös omaa hanketta uusien työllistymismahdollisuuksien perkaamiseksi valmistellaan.
tiistaina, tammikuuta 26, 2010
keskiviikkona, tammikuuta 20, 2010
Pappilankangas
Kerrankin kunnon talvi. Lumisessa metsässä Pappilankankaalla meitä odottavat monipuoliset ja laadukkaat ladut. Hiihtomajalla ja sen ympäristössä on talven aikana monia hyviä liikuntatapahtumia. Kannattaa osallistua. Erinomaista tarjontaa on myös lapsille ja lapsiperheille. Eri ikäisille on suunniteltu omat heille sopivat reitit. Kaiken hyvän päälle nettisivut palvelevat mallikkaasti.
On vaatinut paljon työtä, että tällainen hiihtokeskus on saatu aikaan. Talkootyötunteja on kertynyt valtavat määrät. Lämmin kiitos teille kaikille, jotka olette tämän rakentaneet!
On vaatinut paljon työtä, että tällainen hiihtokeskus on saatu aikaan. Talkootyötunteja on kertynyt valtavat määrät. Lämmin kiitos teille kaikille, jotka olette tämän rakentaneet!
tiistaina, tammikuuta 19, 2010
Kyselytunti
Kunnanhallitus päätti eilen kokeilla valtuuston kyselytuntia. Ennen valtuuston kokousta valtuutetuilla on tunti aikaa esittää kysymyksiä kunnanhallitukselle ja virkamiehille ajankohtaisista asioista. Kysymykset tulee toimittaa etukäteen. Kunnanhallitukselle osoitetut kysymykset 10 päivää ja virkamiehille osoitetut viisi päivää ennen tilaisuutta. Kysymykset toimitetaan hallintojohtajalle. Hallitukselle osoitettuihin kysymyksiin vastaa kunnanhallituksen puheenjohtaja tai kunnanjohtaja.
Tarkoituksena on, että yksittäiset valtuutetut voivat nostaa keskusteluun heitä kiinnostavia asioita. Kyselytunti on julkinen, joten yleisö ja tiedotusvälineiden edustajat voivat seurata keskustelua. Valtuusto on se paikka, jossa julkista poliittista keskustelua tulee käydä. Toivomme, että tällä tavalla voimme rakentavaa keskustelua virittää ja aktivoida. Ja ennen kaikkea asioista, joista ei ole jo valmiiksi rustattuja päätösmalleja, vaan jotka ovat vasta tulossa käsittelyyn.
Ensimmäinen valtuuston kyselytunti järjestetään ma 22.3.2010 klo 17. Paikka on Orrela.
Tarkoituksena on, että yksittäiset valtuutetut voivat nostaa keskusteluun heitä kiinnostavia asioita. Kyselytunti on julkinen, joten yleisö ja tiedotusvälineiden edustajat voivat seurata keskustelua. Valtuusto on se paikka, jossa julkista poliittista keskustelua tulee käydä. Toivomme, että tällä tavalla voimme rakentavaa keskustelua virittää ja aktivoida. Ja ennen kaikkea asioista, joista ei ole jo valmiiksi rustattuja päätösmalleja, vaan jotka ovat vasta tulossa käsittelyyn.
Ensimmäinen valtuuston kyselytunti järjestetään ma 22.3.2010 klo 17. Paikka on Orrela.
maanantaina, tammikuuta 11, 2010
Tulevaisuuden kysymyksiä
Teuva aloittaa kuntastrategiansa tarkistamisen. Käytännönläheisesti mietimme päätöksenteon linjauksia tuleville vuosille. Maailma ympärillämme muuttuu nopeasti. Tekniikka kehittyy, väestö vanhenee, maahanmuuttajien määrä kasvaa, lainsäädäntö kehittyy... Listaa voisi jatkaa pitkällekin. Omalta osaltamme tilanne on muuttunut paljon siitä, kun strategioita viimeksi 2005 - 2006 laadittiin. Suuren osan palveluistamme tuottavat nyt liikelaitoskuntayhtymä ja seutupalvelukeskus.
Mitkä teemat nousevat tulevaa pohdittaessa pintaan? Tässä joitakin omaan mieleeni nousseita asioita: Mikä on lähipalvelujen tulevaisuus? Miten hyödynnämme eri kylien vahvuuksia? Millä eväillä hankimme alueelle uusia työpaikkoja? Löytyykö bioenergiasta työtä ja toimeentuloa? Miten etenemme ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä? Mistä voimme tinkiä, kun talous tiukkenee? Miten uudistamme vanhusten hoitoa? Mikä on kolmannen sektorin osuus palvelujen tuottamisessa? Entä yksityisten yritysten? Keiden kanssa pyrimme syventämään yhteistyötä? Miten vaikutamme tehokkaasti siihen päätöksentekoon, joka määrittää kuntien yhteisesti tuottamien palveluiden laadun ja sisällön?
Strategian tekemisessä on syytä muistaa erityisesti kaksi asiaa. Ensinnäkin strategian laadinta on valintojen tekemistä usein monien tärkeiden ja hyväksi koettujen asioiden välillä. Kaikkeen ei ole varaa eikä mahdollisuuksia. Toiseksi tärkeää on alusta asti muistaa, että strategia on vain pölyttyvää paperia, jos sitä ei pystytä viemään käytäntöön. Tehtyihin valintoihin tulee sitoutua, ja strategiapaperista tulee tehdä yhteinen työkalu, jota arjen toiminnassa hyödynnetään.
Mitkä teemat nousevat tulevaa pohdittaessa pintaan? Tässä joitakin omaan mieleeni nousseita asioita: Mikä on lähipalvelujen tulevaisuus? Miten hyödynnämme eri kylien vahvuuksia? Millä eväillä hankimme alueelle uusia työpaikkoja? Löytyykö bioenergiasta työtä ja toimeentuloa? Miten etenemme ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä? Mistä voimme tinkiä, kun talous tiukkenee? Miten uudistamme vanhusten hoitoa? Mikä on kolmannen sektorin osuus palvelujen tuottamisessa? Entä yksityisten yritysten? Keiden kanssa pyrimme syventämään yhteistyötä? Miten vaikutamme tehokkaasti siihen päätöksentekoon, joka määrittää kuntien yhteisesti tuottamien palveluiden laadun ja sisällön?
Strategian tekemisessä on syytä muistaa erityisesti kaksi asiaa. Ensinnäkin strategian laadinta on valintojen tekemistä usein monien tärkeiden ja hyväksi koettujen asioiden välillä. Kaikkeen ei ole varaa eikä mahdollisuuksia. Toiseksi tärkeää on alusta asti muistaa, että strategia on vain pölyttyvää paperia, jos sitä ei pystytä viemään käytäntöön. Tehtyihin valintoihin tulee sitoutua, ja strategiapaperista tulee tehdä yhteinen työkalu, jota arjen toiminnassa hyödynnetään.
tiistaina, joulukuuta 22, 2009
Valkoista joulua!
Hyvin jouluinen maisema avautuu ikkunasta, kun istun työpöytäni ääressä ja käyn läpi asioita, jotka heti vuoden vaihteen jälkeen on tarkoitus ottaa käsittelyyn. Syksy on ollut pitkä ja pimeä, mutta nyt näyttää siltä, että saamme nauttia oikein perinteisestä joulusäästä. Kun tänä vuonna joulu ja uusi vuosi jatkuvat sopivasti viikonlopun vapailla, kannattaa aikaa käyttää ulkoiluun ja luonnossa liikkumisen. Varmaan saamme ladutkin pian hiihtokuntoon.
Kunnantalo on suljettuna 23.12. sekä 7. - 8.1. Tuo pari päivää loppiaisen jälkeen on varattu kunnantalolla muuttohommiin. Ne henkilöt, jotka siirtyvät Suupohjan Seutupalvelukeskus Oy:n palvelukseen, sijoittuvat kunnantalon yläkertaan. Kunnan oma väki keskittyy tänne alakertaan.
Seutupalvelukeskus hoitaa kuntien puolesta kirjanpidon, palkanlaskennan, kuntien tietotekniikkapalvelut sekä puhelunvälityksen. Eli vuodenvaihteen jälkeen kunnan vaihteen numeroon soitettaessa puhelimeen vastaa Seutupalvelukeskuksen työntekijä. Asiakkaan suuntaan palvelu toimii kuitenkin entiseen tapaan.
Haluan toivottaa kaikille oikein hyvää ja levollista joulun aikaa! Katkaistaan kiire ja touhu ja nautitaan yhdessä olosta läheistemme kanssa!
Kunnantalo on suljettuna 23.12. sekä 7. - 8.1. Tuo pari päivää loppiaisen jälkeen on varattu kunnantalolla muuttohommiin. Ne henkilöt, jotka siirtyvät Suupohjan Seutupalvelukeskus Oy:n palvelukseen, sijoittuvat kunnantalon yläkertaan. Kunnan oma väki keskittyy tänne alakertaan.
Seutupalvelukeskus hoitaa kuntien puolesta kirjanpidon, palkanlaskennan, kuntien tietotekniikkapalvelut sekä puhelunvälityksen. Eli vuodenvaihteen jälkeen kunnan vaihteen numeroon soitettaessa puhelimeen vastaa Seutupalvelukeskuksen työntekijä. Asiakkaan suuntaan palvelu toimii kuitenkin entiseen tapaan.
Haluan toivottaa kaikille oikein hyvää ja levollista joulun aikaa! Katkaistaan kiire ja touhu ja nautitaan yhdessä olosta läheistemme kanssa!
maanantaina, joulukuuta 21, 2009
Köyhyydestä
Vuosi 2010 on köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan eurooppalainen teemavuosi. Viime vuosina pahoinvointi on Suomessakin lisääntynyt samaan aikaan, kun yhteiskunnassa keskimäärin vauraus on voimakkaasti kasvanut. Lainaan tähän joitakin Promo-lehdestä poimimiani tietoja. Lehteä kustantaa Terveyden edistämisen keskus.
Suomessa köyhäksi määritellään ihminen, jonka tulot ovat enintään 60 % kansan mediaanitulosta. Rahassa se on tuhat euroa kuussa. Joidenkin arvioiden mukaan tulotasolla mitattuna Suomen väestöstä ainakin viisi prosenttia on köyhiä. Tuloilla ja terveydellä on voimakas yhteys. Köyhyys heikentää terveyttä, ja huono terveys lisää köyhyyttä. Köyhillä ja huono-osaisilla on myös huonommat mahdollisuudet saada riittävästi terveyspalveluja. Mitä parempiosainen ihminen on, sitä terveempi hän nykysuomessa on.
Suomessa tuloerojen kasvu on ollut 1990-luvun puolivälin jälkeen nopeampaa kuin missään OECD-maassa. Vuonna 2008 pienituloisimman kymmenyksen tulot pienenivät 0,4 %, kun suurituloisimman kymmenyksen tulot kasvoivat 3,4 %. Kahden huoltajan lapsiperheiden tulot olivat keskimäärin 22.500 euroa vuodessa. Yksinhuoltajilla vastaava luku oli 15.400 euroa.
Edellä mainitulla tonnin mittarilla laskettuna köyhissä kodeissa kasvavien lasten määrä kasvoi vuoden 1993 viidestä prosentista kahteentoista prosenttiin vuoteen 2007 mennessä.
Pitkäaikaistyöttömyys on ollut merkittävin tekijä köyhyyden lisääntymisessä. Monet 1990-luvun laman myötä töistä pudonneet eivät ole tulleet tai ole enää tulossa takaisin työmarkkinoille. He poistuvat työttömyystilastoista vasta eläkkeelle lähdön tai kuoleman kautta, sanoo tutkija Jouko Karjalainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Kun pitkäaikaistyöttömien määrä oli 1990-luvulle tultaessa noin 3.000, se on nyt yli 50.000, vaikka pitkäaikaisuuden rajaa on nostettu puolesta vuodesta vuoteen. Yksi syy löytyy työmarkkinoiden muutoksesta. Monilta on mennyt alta koko ammattiala. Näin on käynyt erityisesti kouluttamattoman työvoiman osalta.
Julkisessa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että 1990-luvun laman aikana tehtyjä virheitä ei saa toistaa. Tilastot osoittavat pahoinvoinnin ja huono-osaisuuden kasvaneen kuitenkin myös vauraina vuosina. Kun valtion ja kuntien talous kiristyy nyt näemmä useammaksi vuodeksi, on haaste melkoinen. Säästöjä täytyy saada aikaan, mutta samalla täytyy huolehtia siitä, että ratkaisuilla ei heikennetä heikoimpien asemaa.
Suomessa köyhäksi määritellään ihminen, jonka tulot ovat enintään 60 % kansan mediaanitulosta. Rahassa se on tuhat euroa kuussa. Joidenkin arvioiden mukaan tulotasolla mitattuna Suomen väestöstä ainakin viisi prosenttia on köyhiä. Tuloilla ja terveydellä on voimakas yhteys. Köyhyys heikentää terveyttä, ja huono terveys lisää köyhyyttä. Köyhillä ja huono-osaisilla on myös huonommat mahdollisuudet saada riittävästi terveyspalveluja. Mitä parempiosainen ihminen on, sitä terveempi hän nykysuomessa on.
Suomessa tuloerojen kasvu on ollut 1990-luvun puolivälin jälkeen nopeampaa kuin missään OECD-maassa. Vuonna 2008 pienituloisimman kymmenyksen tulot pienenivät 0,4 %, kun suurituloisimman kymmenyksen tulot kasvoivat 3,4 %. Kahden huoltajan lapsiperheiden tulot olivat keskimäärin 22.500 euroa vuodessa. Yksinhuoltajilla vastaava luku oli 15.400 euroa.
Edellä mainitulla tonnin mittarilla laskettuna köyhissä kodeissa kasvavien lasten määrä kasvoi vuoden 1993 viidestä prosentista kahteentoista prosenttiin vuoteen 2007 mennessä.
Pitkäaikaistyöttömyys on ollut merkittävin tekijä köyhyyden lisääntymisessä. Monet 1990-luvun laman myötä töistä pudonneet eivät ole tulleet tai ole enää tulossa takaisin työmarkkinoille. He poistuvat työttömyystilastoista vasta eläkkeelle lähdön tai kuoleman kautta, sanoo tutkija Jouko Karjalainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Kun pitkäaikaistyöttömien määrä oli 1990-luvulle tultaessa noin 3.000, se on nyt yli 50.000, vaikka pitkäaikaisuuden rajaa on nostettu puolesta vuodesta vuoteen. Yksi syy löytyy työmarkkinoiden muutoksesta. Monilta on mennyt alta koko ammattiala. Näin on käynyt erityisesti kouluttamattoman työvoiman osalta.
Julkisessa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että 1990-luvun laman aikana tehtyjä virheitä ei saa toistaa. Tilastot osoittavat pahoinvoinnin ja huono-osaisuuden kasvaneen kuitenkin myös vauraina vuosina. Kun valtion ja kuntien talous kiristyy nyt näemmä useammaksi vuodeksi, on haaste melkoinen. Säästöjä täytyy saada aikaan, mutta samalla täytyy huolehtia siitä, että ratkaisuilla ei heikennetä heikoimpien asemaa.
perjantaina, joulukuuta 18, 2009
Värikäs valtuusto
Joulukuun valtuusto kävi värikästä keskustelua, ja välillä tunnelma vähän lämpenikin. Valtuusto on ihan oikea paikka julkiseen poliittiseen keskusteluun ja linjanvetoon, joten hyvä näin. Budjettiin valtuusto teki kaksi olennaista muutosta äänestyspäätöksin.
Luovankyläntie sai päällystysrahaa. Valtio peruskorjaa tien ensi vuonna puuhuollon turvaamiseen varatuilla määrärahoilla. Kunnan rahoituksella tie saa päällysteen Luovankylään asti. Kustannuksia siitä kertyy noin 300.000 euroa. En ollut tätä kyläläisten esittämää hanketta omaan talousarvioesitykseeni sisällyttänyt, koska katsoin, että nykyisessä taloudellisessa tilanteessa siihen ei ole varaa. Valtuuston enemmistö oli toisella kannalla, ja kyläläiset saavat kaipaamansa pikitien.
Toinen äänestyksen kohde oli suunnitteilla oleva terveystalo. Taloonhan on suunniteltu sijoittuvan neuvolan, hammashoitolan, kotihoidon toimiston, varhaiskasvatuksen toimiston sekä vanhusten avopalvelukeskuksen tilat. Lisäksi taloon olisi tarkoitus rakentaa väestösuojatiloja, joita normaalioloissa hyödynnetään talon sosiaalisina tiloina. Kustannusarvio on noussut matkan varrella jo yli 4 miljoonan euron. Valtuusto asetti nyt rakentamiselle kustannuskaton. Talo pitää suunnitella siten, että rakentaminen maksaa enintään 3 miljoonaa euroa. Tavoite on oikeansuuntainen ja siinä mielessä kannatettava. Euromääräinen katto tässä vaiheessa suunnittelua voi osaltaan vaikeuttaa hankkeen jatkotyöstämistä, mutta suunnitteluryhmä valmistelee nyt esitystään valtuuston tahdon mukaisesti.
Luovankyläntie sai päällystysrahaa. Valtio peruskorjaa tien ensi vuonna puuhuollon turvaamiseen varatuilla määrärahoilla. Kunnan rahoituksella tie saa päällysteen Luovankylään asti. Kustannuksia siitä kertyy noin 300.000 euroa. En ollut tätä kyläläisten esittämää hanketta omaan talousarvioesitykseeni sisällyttänyt, koska katsoin, että nykyisessä taloudellisessa tilanteessa siihen ei ole varaa. Valtuuston enemmistö oli toisella kannalla, ja kyläläiset saavat kaipaamansa pikitien.
Toinen äänestyksen kohde oli suunnitteilla oleva terveystalo. Taloonhan on suunniteltu sijoittuvan neuvolan, hammashoitolan, kotihoidon toimiston, varhaiskasvatuksen toimiston sekä vanhusten avopalvelukeskuksen tilat. Lisäksi taloon olisi tarkoitus rakentaa väestösuojatiloja, joita normaalioloissa hyödynnetään talon sosiaalisina tiloina. Kustannusarvio on noussut matkan varrella jo yli 4 miljoonan euron. Valtuusto asetti nyt rakentamiselle kustannuskaton. Talo pitää suunnitella siten, että rakentaminen maksaa enintään 3 miljoonaa euroa. Tavoite on oikeansuuntainen ja siinä mielessä kannatettava. Euromääräinen katto tässä vaiheessa suunnittelua voi osaltaan vaikeuttaa hankkeen jatkotyöstämistä, mutta suunnitteluryhmä valmistelee nyt esitystään valtuuston tahdon mukaisesti.
torstaina, joulukuuta 17, 2009
Kynnysarvot nousevat
Siis mitkä ihmeen kynnykset? Valtioneuvosto antoi eduskunnalle 9.10.2009 esityksen julkisista hankinnoista annetun lain muuttamisesta. Se pitää sisällään niin sanottujen kansallisten kynnysarvojen nostamisen. Jatkossa laki julkisista hankinnoista ei koske tavara- ja palveluhankintoja, joiden ennakoitu arvo on vähemmän kuin 30.000 euroa (tähän asti ollut 15.000). Terveys- ja sosiaalipalvelujen osalta raja on jatkossa 100.000 euroa, kun aiemmin yli 50.000 euron hankinnat on tarvinnut kilpailuttaa. Rakennusurakoissa raja nousee 100.000 eurosta 150.000 euroon.
Aika isoja lukuja pienen kunnan ja sen pienten yritysten näkökulmasta. Laki ei siis noita summia pienempiä hankintoja koske. Mutta kyllä hyvä hallintomenettely ja vastuullinen verovarojen käyttö edellyttävät, että tarjouspyynnöt lähtevät liikkeelle paljon pienemmistäkin hankintaeristä. Teuvan kunnassa kunnanhallitus on hyväksynyt hankintaohjeet, jotka koskevat myös näitä kynnysarvot alittavia ostoksia. Yli 2.000 euron hankinnoista tulee tehdä kirjallinen tarjouspyyntö, joka lähetetään vähintään 3 - 5 palvelun- tai tavarantoimittajalle. Tarjouspyyntö julkaistaan myös kunnan internet-sivuilla. 200 - 2000 euron suuruisissa hankinnoissa tarjoukset voi pyytää puhelimitse. Alle 200 euron hankinnoissa saa ostopäätöksen tekevä viranhaltija käyttää menettelyn osalta omaa harkintaansa, mutta hyvää hallintotapaa tulee noudattaa. Siihen kuuluu varmasti ainakin hintatietojen vertailu. Käytäntömme ei hankintalain muutoksen myötä meillä ole tältä osin muuttumassa.
Aika isoja lukuja pienen kunnan ja sen pienten yritysten näkökulmasta. Laki ei siis noita summia pienempiä hankintoja koske. Mutta kyllä hyvä hallintomenettely ja vastuullinen verovarojen käyttö edellyttävät, että tarjouspyynnöt lähtevät liikkeelle paljon pienemmistäkin hankintaeristä. Teuvan kunnassa kunnanhallitus on hyväksynyt hankintaohjeet, jotka koskevat myös näitä kynnysarvot alittavia ostoksia. Yli 2.000 euron hankinnoista tulee tehdä kirjallinen tarjouspyyntö, joka lähetetään vähintään 3 - 5 palvelun- tai tavarantoimittajalle. Tarjouspyyntö julkaistaan myös kunnan internet-sivuilla. 200 - 2000 euron suuruisissa hankinnoissa tarjoukset voi pyytää puhelimitse. Alle 200 euron hankinnoissa saa ostopäätöksen tekevä viranhaltija käyttää menettelyn osalta omaa harkintaansa, mutta hyvää hallintotapaa tulee noudattaa. Siihen kuuluu varmasti ainakin hintatietojen vertailu. Käytäntömme ei hankintalain muutoksen myötä meillä ole tältä osin muuttumassa.
torstaina, marraskuuta 26, 2009
Yksityiset hyvinvointipalvelut
Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymä järjesti eilen hyvin mielenkiintoisen seminaarin, jossa yritettiin kurkistaa seudun tulevaisuuteen. Alustajat maalasivat vielä aika synkkiä sävyjä, ainakin alkava talvi näyttäisi elinkeinoelämässä olevan hyvin haasteellinen ja vaikea.
Omaan mieleeni jäi pyörimään ajatus yksityisten hyvinvointipalvelujen kehittämisestä. Ja niissä vielä päällimmäisenä se, miten hoivapalvelut tulevaisuudessa tällä seudulla järjestetään. SEK toimii koko ajan aktiivisesti hoivapalveluyrittäjyyden edistämiseksi. Keskeistä näiden palvelujen kehittymisessä on kuitenkin se, miten kunnat ja liikelaitoskuntayhtymä asiaan tosi paikan tullen suhtautuvat.
Suomessa hoivapalvelujen kehittymistä on hidastanut se, että kunnat ovat halunneet tiukasti pitää omasta tuotannostaan kiinni. Palveluja ei ole haluttu ostaa, vaan ne on haluttu tuottaa itse. Kun kysyntää ei ole ollut, ei paikallinen yritystoiminta ole alalla päässyt kehittymään. Viime aikoina muutosta on jonkin verran tapahtunut. Kun kunnat eivät enää pysty kaikkea palvelua omin voimin tuottamaan, isot ketjut valtaavat markkinat.
Jotakin olisi vielä tehtävissä. Suupohjan seudun kuntien yhdessä SEK:n ja liikelaitoskuntayhtymän kanssa tulisi pikaisesti laatia ohjelma hoivayrittäjyyden edistämiseksi. Siinä tulisi määritellä toimenpiteet, jolla toimialaa kehitetään, missä määrin kunnat ovat valmiita yksityisiä palveluja ostamaan sekä miten rakennetaan toimivat kumppanuusmallit. Minun mielestäni voisimme lähteä esimerkiksi siitä, että valtaosa lisääntyvästä palvelutarpeesta katettaisiin yksityisillä palveluilla. Tällöin nykyisiä toimintoja ei tarvitsisi yksityistää, mutta uusien toimintojen osalla yritysyhteistyötä aktiivisesti hyödynnettäisiin.
Omaan mieleeni jäi pyörimään ajatus yksityisten hyvinvointipalvelujen kehittämisestä. Ja niissä vielä päällimmäisenä se, miten hoivapalvelut tulevaisuudessa tällä seudulla järjestetään. SEK toimii koko ajan aktiivisesti hoivapalveluyrittäjyyden edistämiseksi. Keskeistä näiden palvelujen kehittymisessä on kuitenkin se, miten kunnat ja liikelaitoskuntayhtymä asiaan tosi paikan tullen suhtautuvat.
Suomessa hoivapalvelujen kehittymistä on hidastanut se, että kunnat ovat halunneet tiukasti pitää omasta tuotannostaan kiinni. Palveluja ei ole haluttu ostaa, vaan ne on haluttu tuottaa itse. Kun kysyntää ei ole ollut, ei paikallinen yritystoiminta ole alalla päässyt kehittymään. Viime aikoina muutosta on jonkin verran tapahtunut. Kun kunnat eivät enää pysty kaikkea palvelua omin voimin tuottamaan, isot ketjut valtaavat markkinat.
Jotakin olisi vielä tehtävissä. Suupohjan seudun kuntien yhdessä SEK:n ja liikelaitoskuntayhtymän kanssa tulisi pikaisesti laatia ohjelma hoivayrittäjyyden edistämiseksi. Siinä tulisi määritellä toimenpiteet, jolla toimialaa kehitetään, missä määrin kunnat ovat valmiita yksityisiä palveluja ostamaan sekä miten rakennetaan toimivat kumppanuusmallit. Minun mielestäni voisimme lähteä esimerkiksi siitä, että valtaosa lisääntyvästä palvelutarpeesta katettaisiin yksityisillä palveluilla. Tällöin nykyisiä toimintoja ei tarvitsisi yksityistää, mutta uusien toimintojen osalla yritysyhteistyötä aktiivisesti hyödynnettäisiin.
maanantaina, marraskuuta 16, 2009
Työryhmä hankintoihin
Tulevaisuuslautakunta on pohtinut kunnan hankintoja nimenomaan paikallisen elinkeinoelämän näkökulmasta. Laki julkisista hankinnoista ohjaa menettelytapoja kuntien ostaessa tavaroita ja palveluja. Laki on kunnissa koettu aika vaikeaksi. Pienestäkin menettelytapavirheestä voi joutua markkinaoikeuteen ja sen päätöksen seurauksena maksamaan korvauksia yritykselle, joka kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Minusta laki on mainettaan parempi. Se on selkeä ja looginen. Sen mukaiset menettelyt pitää vain hallita. Voisi olla parempi, että kilpailuttaminen ja siihen liittyvä osaaminen kunnissakin keskitettäisiin. On kovin haasteellista, jos jokaisessa kunnan toimintayksikössä täytyy tämä laki osata perusteellisesti.
Joka tapauksessa se, että laki on koettu vaikeaksi, on johtanut siihen, että turhankin paljon energiaa kuluu hankintojen menettelyjen miettimiseen, ja hankintojen sisältöjen pohdinta jää puolestaan liian vähälle. Miten kunta voi toimia, jotta paikkakunnalla olisi nyt ja tulevaisuudessa tarjolla niitä palveluja ja tavaroita, joita kunta haluaa ostaa? Miten kunta voi edistää tervettä kilpailua näillä aloilla? Miten tarjouspyyntö tulee tehdä, jotta paikallinen pienyrityskin pystyy jättämään kilpailukykyisen tarjouksen? Mikä merkitys paikallisuudella voi tarjouksen arvioinnissa olla? Minkälaisia eettisiä rajauksia hankintoihin tulisi liittää? Millaista laatua tarjouksissa arvostamme? Suosimmeko lähiruokaa? Tällaisia kysymyksiä toivoisin voitavan arvioida aiempaa enemmän.
Illan kunnanhallitus asettaa lautakunnan esityksestä työryhmän, johon tulee jäseniksi kunnasta hankintoja tekeviä virkamiehiä sekä edustus Teuvan Yrittäjistä ja MTK Teuvasta. Työryhmän on tarkoitus taata avoin keskusteluyhteys hankintoja tekevien henkilöiden ja paikallisten yritysten välillä. Kunta tarvitsee uusia tarjouksentekijöitä ja vaihtoehtoisia tapoja palvelujen tuottamiseen, yritykset puolestaan uusia mahdollisuuksia tarjota tuotteitaan ja palvelujaan.
Minusta laki on mainettaan parempi. Se on selkeä ja looginen. Sen mukaiset menettelyt pitää vain hallita. Voisi olla parempi, että kilpailuttaminen ja siihen liittyvä osaaminen kunnissakin keskitettäisiin. On kovin haasteellista, jos jokaisessa kunnan toimintayksikössä täytyy tämä laki osata perusteellisesti.
Joka tapauksessa se, että laki on koettu vaikeaksi, on johtanut siihen, että turhankin paljon energiaa kuluu hankintojen menettelyjen miettimiseen, ja hankintojen sisältöjen pohdinta jää puolestaan liian vähälle. Miten kunta voi toimia, jotta paikkakunnalla olisi nyt ja tulevaisuudessa tarjolla niitä palveluja ja tavaroita, joita kunta haluaa ostaa? Miten kunta voi edistää tervettä kilpailua näillä aloilla? Miten tarjouspyyntö tulee tehdä, jotta paikallinen pienyrityskin pystyy jättämään kilpailukykyisen tarjouksen? Mikä merkitys paikallisuudella voi tarjouksen arvioinnissa olla? Minkälaisia eettisiä rajauksia hankintoihin tulisi liittää? Millaista laatua tarjouksissa arvostamme? Suosimmeko lähiruokaa? Tällaisia kysymyksiä toivoisin voitavan arvioida aiempaa enemmän.
Illan kunnanhallitus asettaa lautakunnan esityksestä työryhmän, johon tulee jäseniksi kunnasta hankintoja tekeviä virkamiehiä sekä edustus Teuvan Yrittäjistä ja MTK Teuvasta. Työryhmän on tarkoitus taata avoin keskusteluyhteys hankintoja tekevien henkilöiden ja paikallisten yritysten välillä. Kunta tarvitsee uusia tarjouksentekijöitä ja vaihtoehtoisia tapoja palvelujen tuottamiseen, yritykset puolestaan uusia mahdollisuuksia tarjota tuotteitaan ja palvelujaan.
torstaina, lokakuuta 29, 2009
Mihin meillä on varaa?
"Riittääkö tämä?", kysyttiin minulta maanantaina kunnanhallituksessa, kun veroprosenttien korotuksesta keskusteltiin. Hyvä kysymys. Vastaus oli, että asiaan joudutaan ehkä palaamaan jo vuoden päästä. Verotulojen kehitysarviot painuvat edelleen alaspäin.
Tässä tilanteessa kaikkia menoja joudutaan tarkastelemaan kriittisesti. Pidän kuitenkin tärkeänä, että vaikeimpinakin aikoina tärkeimmistä asioista huolehditaan. Niitä ovat mm. lasten päivähoito, koulutuspalvelut, terveyspalvelut ja vanhusten palvelut. Ongelma on tietysti se, että nämä myös muodostavat suurimman osan menoistamme. Toimintojen laajennuksiin ei näissäkään palveluissa ole nyt varaa.
Monet kunnat lomauttavat henkilöstöään. Keino on kovin lyhytvaikutteinen. Lomautus auttaa vain sen vuoden budjettia, jona lomautus toteutetaan. Menot palaavat seuraavana vuonna taas entiselle tasolleen. Sen sijaan lomautus sotkee esimerkiksi koulutyön koko lukuvuodeksi. Pidän lomautusta erittäin huonona säästökeinona, eikä se ole ensimmäisenä meidän keinovalikoimassamme.
Talousahdingosta huolimatta meidän tulee auttaa kylien jätevesiratkaisujen toteutuksessa. Tavoitteena tulee olla se, että saadaan liikkeelle mahdollisimman paljon yhteishankkeita, joita kunta osaltaan tukee. Kunnan tehtäviin voisi kuulua myös yleissuunnitelman laatiminen siitä, miten kunnan eri osissa lain velvoitteet olisi järkevintä täyttää.
Meillä on edessämme suuria perusinvestointeja: koulukeskus, terveystalo, jätevedenpuhdistamo. Niissä tulee huolehtia siitä, että kustannukset eivät nouse yhtään sen isommiksi kuin on välttämätöntä. Myös kunnallistekniikkaa meidän tulee vuosittain saneerata, jotta se ei pääse liian huonoon kuntoon. Muihin investointeihin ei juuri nyt ole varaa.
Tässä tilanteessa kaikkia menoja joudutaan tarkastelemaan kriittisesti. Pidän kuitenkin tärkeänä, että vaikeimpinakin aikoina tärkeimmistä asioista huolehditaan. Niitä ovat mm. lasten päivähoito, koulutuspalvelut, terveyspalvelut ja vanhusten palvelut. Ongelma on tietysti se, että nämä myös muodostavat suurimman osan menoistamme. Toimintojen laajennuksiin ei näissäkään palveluissa ole nyt varaa.
Monet kunnat lomauttavat henkilöstöään. Keino on kovin lyhytvaikutteinen. Lomautus auttaa vain sen vuoden budjettia, jona lomautus toteutetaan. Menot palaavat seuraavana vuonna taas entiselle tasolleen. Sen sijaan lomautus sotkee esimerkiksi koulutyön koko lukuvuodeksi. Pidän lomautusta erittäin huonona säästökeinona, eikä se ole ensimmäisenä meidän keinovalikoimassamme.
Talousahdingosta huolimatta meidän tulee auttaa kylien jätevesiratkaisujen toteutuksessa. Tavoitteena tulee olla se, että saadaan liikkeelle mahdollisimman paljon yhteishankkeita, joita kunta osaltaan tukee. Kunnan tehtäviin voisi kuulua myös yleissuunnitelman laatiminen siitä, miten kunnan eri osissa lain velvoitteet olisi järkevintä täyttää.
Meillä on edessämme suuria perusinvestointeja: koulukeskus, terveystalo, jätevedenpuhdistamo. Niissä tulee huolehtia siitä, että kustannukset eivät nouse yhtään sen isommiksi kuin on välttämätöntä. Myös kunnallistekniikkaa meidän tulee vuosittain saneerata, jotta se ei pääse liian huonoon kuntoon. Muihin investointeihin ei juuri nyt ole varaa.
keskiviikkona, lokakuuta 28, 2009
Dementiakoti
Kunnanhallitus äänesti kokouksessaan 20.10. siitä, miten dementiakotia koskevan valtuustoaloitteen valmistelussa edetään. Toiset halusivat, että dementiakotia ryhdytään heti suunnittelemaan. Toiset puolestaan, että yhdessä liikelaitoskuntayhtymän kanssa suunnitellaan, mitä muutoksia kaiken kaikkiaan vanhusten palveluihimme tarvitaan, ja sitten siirrytään tarvittaessa dementiakodin suunnitteluun.
Viimeksi mainittu kanta voitti niukasti. Sen jälkeen olen käynyt liikelaitoskuntayhtymän kanssa keskusteluja aiheesta. Olemme päätyneet esittämään, että pikaisesti kootaan työryhmä, johon tulee edustajat niin Teuvan kunnasta kuin kuntayhtymästäkin. Tavoitteena on tehdä esitys tarvittavista muutoksista palvelurakenteeseen.
Mitä se voisi tarkoittaa? Todennäköisesti tarvitsemme lisää palvelukotipaikkoja. Samoin kotiin annettavia palveluja lienee tarvis olennaisesti lisätä. Samaan aikaan laitospaikkoja (vuodeosasto ja Henriikkakoti) tulisi voida vähentää. Dementiaa sairastaville vanhuksille tarvitaan myöskin oma hoitopaikka.
Asiaa ei saa haudata työryhmään pitkäksi aikaa, esityksiä palvelukokonaisuudesta tarvitaan pian.
Viimeksi mainittu kanta voitti niukasti. Sen jälkeen olen käynyt liikelaitoskuntayhtymän kanssa keskusteluja aiheesta. Olemme päätyneet esittämään, että pikaisesti kootaan työryhmä, johon tulee edustajat niin Teuvan kunnasta kuin kuntayhtymästäkin. Tavoitteena on tehdä esitys tarvittavista muutoksista palvelurakenteeseen.
Mitä se voisi tarkoittaa? Todennäköisesti tarvitsemme lisää palvelukotipaikkoja. Samoin kotiin annettavia palveluja lienee tarvis olennaisesti lisätä. Samaan aikaan laitospaikkoja (vuodeosasto ja Henriikkakoti) tulisi voida vähentää. Dementiaa sairastaville vanhuksille tarvitaan myöskin oma hoitopaikka.
Asiaa ei saa haudata työryhmään pitkäksi aikaa, esityksiä palvelukokonaisuudesta tarvitaan pian.
perjantaina, lokakuuta 23, 2009
Oma lukio on arvokas asia
Suupohjan koulutuksen tulevaa järjestämistä koskevat suunnitelmat ovat aiheuttaneet jonkin verran hämmennystä. Arvovaltainen selvitysryhmä on mm. esittänyt, että koulutusjärjestelmässä yhdistetään koko toisen asteen koulutus, jolloin kilpailu opiskelijoista poistuu lukion ja eri ammattioppilaitosten väliltä.
Teuvan kunnalle oma lukio on tärkeä vetovoimatekijä. Olemme hyvin tyytyväisiä lukiomme saavutuksiin ja juhlimme ensi kuussa lukion menestyksekästä taivalta. Yhteistyö koulutuksen alalla tulee varmasti lisääntymään. Elinkeinoelämän asettamiin vaatimuksiin valmistaudutaan yhdessä toisten oppilaitosten kanssa. Muistaen kuitenkin, että lukiossa opiskellaan elämää, ei pelkkää työelämää varten.
Teuvan kunnalla ei ole suunnitelmia lukionsa siirtämisestä koulutuskuntayhtymän toiminnaksi tai toiminnan yhdistämiseksi Kauhajoen lukion kanssa. Teuvalla on jatkossakin tasokas oma lukio, joka palvelee myös monia naapurikuntien nuoria.
Teuvan kunnalle oma lukio on tärkeä vetovoimatekijä. Olemme hyvin tyytyväisiä lukiomme saavutuksiin ja juhlimme ensi kuussa lukion menestyksekästä taivalta. Yhteistyö koulutuksen alalla tulee varmasti lisääntymään. Elinkeinoelämän asettamiin vaatimuksiin valmistaudutaan yhdessä toisten oppilaitosten kanssa. Muistaen kuitenkin, että lukiossa opiskellaan elämää, ei pelkkää työelämää varten.
Teuvan kunnalla ei ole suunnitelmia lukionsa siirtämisestä koulutuskuntayhtymän toiminnaksi tai toiminnan yhdistämiseksi Kauhajoen lukion kanssa. Teuvalla on jatkossakin tasokas oma lukio, joka palvelee myös monia naapurikuntien nuoria.
torstaina, lokakuuta 22, 2009
Kainuun malli
Lueskelen raporttia rakennemuutoshankkeesta. Reilu vuosi on kulunut siitä, kun UPM ilmoitti ajavansa alas Kajaanin paperitehtaan. Maakunnassa tähän murheelliseen viestiin oli osattu varautua. Suunnitelmia pahimman varalle oli olemassa. Niinpä pystyttiin kahdessa viikossa tekemään Työ- ja elinkeinoministeriölle selkeä esitys yhteensä 26,9 miljoonan euron hankkeista.
Vuodessa tehdasalueelle on syntynyt uusi elinvoimainen yritysalue, Renforsin Ranta, jossa työskentelee noin sata henkilöä. Jos kaikki laaditut sopimukset toteutuvat, alueella työskentelee muutaman vuoden kuluessa yli 400 ihmistä.
UPM:n panostukset alueen jälkihoitoon ovat todella merkittävät. Mittava Työstä Työhön -ohjelma sisältää aktiivista työllistymistä ja uudelleenkoulutusta edistäviä toimenpiteitä yhdessä viranomaisten ja yrityskumppaneiden kanssa. Ohjelmaan yhtiö laittaa kahdessa vuodessa 2,5 miljoonaa euroa. Renforsin Rannan kehittämiseen ja muuttamiseen uuteen yrityskäyttöön sopivaksi UPM on varannut 10 miljoonaa euroa.
Tuloksia näkyy, koska toiminta on ollut ripeää, panostukset merkittäviä ja kansainvälisesti toimiva suuryritys on kantanut yhteiskuntavastuunsa monia kilpailijoitaan paremmin. Olisiko meillä Kainuusta opittavaa?
Vuodessa tehdasalueelle on syntynyt uusi elinvoimainen yritysalue, Renforsin Ranta, jossa työskentelee noin sata henkilöä. Jos kaikki laaditut sopimukset toteutuvat, alueella työskentelee muutaman vuoden kuluessa yli 400 ihmistä.
UPM:n panostukset alueen jälkihoitoon ovat todella merkittävät. Mittava Työstä Työhön -ohjelma sisältää aktiivista työllistymistä ja uudelleenkoulutusta edistäviä toimenpiteitä yhdessä viranomaisten ja yrityskumppaneiden kanssa. Ohjelmaan yhtiö laittaa kahdessa vuodessa 2,5 miljoonaa euroa. Renforsin Rannan kehittämiseen ja muuttamiseen uuteen yrityskäyttöön sopivaksi UPM on varannut 10 miljoonaa euroa.
Tuloksia näkyy, koska toiminta on ollut ripeää, panostukset merkittäviä ja kansainvälisesti toimiva suuryritys on kantanut yhteiskuntavastuunsa monia kilpailijoitaan paremmin. Olisiko meillä Kainuusta opittavaa?
tiistaina, lokakuuta 20, 2009
Iltakoulu
Julkisuudessa vilahtelee aina välillä mainintoja, että jotain asiaa on käsitelty kunnanhallituksen iltakoulussa. Kyse on siitä, että kunnanhallitus yleensä varsinaisen kokouksensa yhteydessä perehtyy ennalta joihinkin valmisteilla oleviin asioihin. Samalla esittelijä kuulee, millaisia kommentteja nämä asiat kirvoittavat.
Päätöksiä kunnanhallitus tekee vain virallisissa kokouksissaan. Tämä on tärkeää jo päätöksenteon läpinäkyvyydenkin kannalta. Ovathan kunnanhallituksen esityslistat ja pöytäkirjat julkisia papereita ja vapaasti esimerkiksi netissä luettavissa. Kokouksissa päätöksenteon pohjana ovat kunnanjohtajan esitykset, joita on yleensä ollut valmistelemassa monikin virkamies.
Päätöksiä kunnanhallitus tekee vain virallisissa kokouksissaan. Tämä on tärkeää jo päätöksenteon läpinäkyvyydenkin kannalta. Ovathan kunnanhallituksen esityslistat ja pöytäkirjat julkisia papereita ja vapaasti esimerkiksi netissä luettavissa. Kokouksissa päätöksenteon pohjana ovat kunnanjohtajan esitykset, joita on yleensä ollut valmistelemassa monikin virkamies.
maanantaina, lokakuuta 19, 2009
Taloudessa tiukkaa
Taantuma pienentää verotulojamme. Kuten lehdet ovat kertoneet, yhteisöverojen tilitykset ovat voimakkaassa laskussa. Tämä on varsin ymmärrettävää, koska yritykset maksavat veroja tekemästään voitosta, ja näinä aikoina voitot painuvat pieniksi tai peräti pakkaselle. Myös ansiotuloista kertyvät kunnallisverot laskevat. Viimeisimmän arvion mukaan lasku on tänä vuonna noin 2 % ja ensi vuonna vielä 3,5 %.
Kuten arvata saattaa, menot eivät kehity samalla lailla. Oman toiminnan menokasvut olemme saaneet puristettua hyvin pieniksi. Sen sijaan sosiaali- ja terveystoimessa, jota liikelaitoskuntayhtymä hoitaa, menopaineet ovat suuret. Kasvuluvut liikkuvat nykyisissä budjettikaavailuissa noin 8 - 9 %:ssa. Pakko niitä on saada tässä tilanteessa pienennettyä. Jospa pääsisimme noin 4 %:iin. Neuvottelemme siitä lähipäivinä.
26.10. kokoontuvalle kunnanhallitukselle olen esittämässä, että tuloveroprosentti nostettaisiin nykyisestä 19,25:stä 19,75:een. Jos hallitus ja valtuusto esityksen hyväksyvät, tuottaa se kunnan kassaan 325.000 euroa vuodessa.
Yleinen kiinteistöveroprosentti on Teuvalla 0,60, kun lain mukainen alaraja on 0,50. Ensi vuodelle alaraja on nousemassa 0,60:een.
Vakituista asumista koskeva kiinteistöveroprosenttimme on 0,30, kun alaraja puolestaan on 0,22. Alaraja nousee ensi vuonna 0,32:een.
Samaisessa hallituksen kokouksessa esitän, että kiinteistöveroprosenttimme nousisivat 0,70:een ja 0,40:een. Logiikka tässä on se, että kun valtio nostaa alarajoja, me nostaisimme veroprosenttejamme samassa suhteessa. Tuottoa kunnan kassaan näistä muutoksista kertyisi noin 132.000.
Kuten arvata saattaa, menot eivät kehity samalla lailla. Oman toiminnan menokasvut olemme saaneet puristettua hyvin pieniksi. Sen sijaan sosiaali- ja terveystoimessa, jota liikelaitoskuntayhtymä hoitaa, menopaineet ovat suuret. Kasvuluvut liikkuvat nykyisissä budjettikaavailuissa noin 8 - 9 %:ssa. Pakko niitä on saada tässä tilanteessa pienennettyä. Jospa pääsisimme noin 4 %:iin. Neuvottelemme siitä lähipäivinä.
26.10. kokoontuvalle kunnanhallitukselle olen esittämässä, että tuloveroprosentti nostettaisiin nykyisestä 19,25:stä 19,75:een. Jos hallitus ja valtuusto esityksen hyväksyvät, tuottaa se kunnan kassaan 325.000 euroa vuodessa.
Yleinen kiinteistöveroprosentti on Teuvalla 0,60, kun lain mukainen alaraja on 0,50. Ensi vuodelle alaraja on nousemassa 0,60:een.
Vakituista asumista koskeva kiinteistöveroprosenttimme on 0,30, kun alaraja puolestaan on 0,22. Alaraja nousee ensi vuonna 0,32:een.
Samaisessa hallituksen kokouksessa esitän, että kiinteistöveroprosenttimme nousisivat 0,70:een ja 0,40:een. Logiikka tässä on se, että kun valtio nostaa alarajoja, me nostaisimme veroprosenttejamme samassa suhteessa. Tuottoa kunnan kassaan näistä muutoksista kertyisi noin 132.000.
keskiviikkona, lokakuuta 07, 2009
Töissä taas
Kahdeksan kuukauden vuorotteluvapaajakso on nyt takana, ja tiivis ja työntäyteinen talvikausi edessä. Siltä se ainakin näiden alkupäivien perusteella näyttää. Kirjoittelen näitä blogi-tekstejä taas jatkossa silloin, kun ehdin ja sanottavaa ilmenee. Siis säännöllisen epäsäännöllisesti. Tämä ei ole kunnan päätiedotuskanava, vaan jotakin pientä ajatuksenjuoksua virallisen tiedottamisen lisäksi.
Vuorotteluvapaa oli pysähdyttävä kokemus. Kaikin puolin myönteisessä mielessä. Pienen vauvan hoivaaminen ja hänen kehityksensä seuraaminen tekivät tuosta ajasta mieleen painuvan ja minulle ainutlaatuisen tärkeän. Uskon, että tuo vapaajakso antoi myös uusia ajatuksia työhön ja pysyviä vaikutteita asenteisiin.
Ainakin oli terveellistä tutustua kunnallisiin palveluihin puhtaasti asiakkaan näkökulmasta. Olen aina tiennyt työni puolesta, että meillä Suomessa on hyvä neuvolajärjestelmä, mutta en tiennyt, että se on todella näin erinomainen ja asiakkaat yksilöllisesti huomioiva, kuin mitä sen olen nyt käytännössä saanut todeta. Kunpa vanhusten palvelut olisivat Suomessa samalla tasolla, ei tarvitsisi lehdistä lukea kauhutarinoita vanhusten huonosta kohtelusta.
Haluan rohkaista kaikkia, jotka pitkän työputken tehtyään miettivät vuorotteluvapaan mahdollisuutta. Jos se vain on järjestettävissä ja mahdollista, kannattaa ilman muuta kokeilla. Opiskella, matkustella, tehdä vapaaehtoistyötä - mitä se kunkin osalta voi olla - mutta mielellään jotain ihan muuta, kuin sitä mitä teet työksesi.
Vuorotteluvapaa oli pysähdyttävä kokemus. Kaikin puolin myönteisessä mielessä. Pienen vauvan hoivaaminen ja hänen kehityksensä seuraaminen tekivät tuosta ajasta mieleen painuvan ja minulle ainutlaatuisen tärkeän. Uskon, että tuo vapaajakso antoi myös uusia ajatuksia työhön ja pysyviä vaikutteita asenteisiin.
Ainakin oli terveellistä tutustua kunnallisiin palveluihin puhtaasti asiakkaan näkökulmasta. Olen aina tiennyt työni puolesta, että meillä Suomessa on hyvä neuvolajärjestelmä, mutta en tiennyt, että se on todella näin erinomainen ja asiakkaat yksilöllisesti huomioiva, kuin mitä sen olen nyt käytännössä saanut todeta. Kunpa vanhusten palvelut olisivat Suomessa samalla tasolla, ei tarvitsisi lehdistä lukea kauhutarinoita vanhusten huonosta kohtelusta.
Haluan rohkaista kaikkia, jotka pitkän työputken tehtyään miettivät vuorotteluvapaan mahdollisuutta. Jos se vain on järjestettävissä ja mahdollista, kannattaa ilman muuta kokeilla. Opiskella, matkustella, tehdä vapaaehtoistyötä - mitä se kunkin osalta voi olla - mutta mielellään jotain ihan muuta, kuin sitä mitä teet työksesi.
torstaina, tammikuuta 29, 2009
Luova tauko
Olen kirjoitellut näitä lyhyitä kommentteja ja kuulumisia Teuvan kunnan ajankohtaisista asioista nyt noin kolmen vuoden ajan. Kirjoitelmia näyttää kertyneen peräti 143 kpl. Tekstit ovat olleet vapaasti kaikkien halukkaiden kommentoitavissa.
Välillä keskustelu tällä palstalla on ollut tiiviimpää, välillä se on hiljentynyt. Mutta aina se on ollut hyvin asiallista. Yhtään sellaista epäasiallista kannanottoa ei ole palstalle tullut, jonka olisin joutunut jotakin henkilöä loukkaavana poistamaan. Siitä lämmin kiitos teille kaikille!
Kun nyt jään virkavapaalle seuraavan kahdeksan kuukauden ajaksi, tulee näihin blogikirjoituksiinikin tauko. Palattuani töihin lokakuussa 2009 pyrin herättelemään tämän palstan uudelleen henkiin. Näitä vanhoja kirjoituksia voi netistä edelleen selailla, mutta poistan kommentointimahdollisuuden siksi aikaa, kunnes taas palaan aktiivisesti viestejänne seuraamaan.
Haluan toivottaa kaikille valoisaa kevättä sekä onnea ja varjelusta alkaneeseen vuoteen!
Välillä keskustelu tällä palstalla on ollut tiiviimpää, välillä se on hiljentynyt. Mutta aina se on ollut hyvin asiallista. Yhtään sellaista epäasiallista kannanottoa ei ole palstalle tullut, jonka olisin joutunut jotakin henkilöä loukkaavana poistamaan. Siitä lämmin kiitos teille kaikille!
Kun nyt jään virkavapaalle seuraavan kahdeksan kuukauden ajaksi, tulee näihin blogikirjoituksiinikin tauko. Palattuani töihin lokakuussa 2009 pyrin herättelemään tämän palstan uudelleen henkiin. Näitä vanhoja kirjoituksia voi netistä edelleen selailla, mutta poistan kommentointimahdollisuuden siksi aikaa, kunnes taas palaan aktiivisesti viestejänne seuraamaan.
Haluan toivottaa kaikille valoisaa kevättä sekä onnea ja varjelusta alkaneeseen vuoteen!
keskiviikkona, tammikuuta 21, 2009
Parannamme tiedotusta
Syksyllä teettämästämme imago- ja palvelutasotutkimuksesta kävi ilmi, että tiedottamisessamme on edelleen parantamisen varaa. Yhtenä konkreettisena toimena asian johdosta suunnittelemme 2 - 4 kertaa vuodessa julkaistavan kuntatiedotteen käyttöön ottamista. Tiedotteessa kerromme ainakin ajankohtaisista tapahtumista, muutoksista palveluissa sekä muistakin kunnan kuulumisista. Tiedote toteutetaan joko erillisenä joka kotiin jaettavana esitteenä tai paikallislehden välissä jaettavana liitteenä.
Mistä asioista Sinä haluaisit lukea kuntatiedotteesta?
Mistä asioista Sinä haluaisit lukea kuntatiedotteesta?
Nyt kannattaa investoida
Pitkän nousukauden taituttua rakentamiskustannukset ovat laskussa. 3 ja 6 kk:n euribor-korot lähentelevät jo 2 %:a. Prime-korot laskevat näitä lyhyitä markkinakorkoja hitaammin, mutta pikku hiljaa pankit ovat niitäkin pudotelleet alaspäin. Toki vastavetona korkotason laskulle pankit ovat hilanneet korkomarginaaleja ylöspäin.
Teuvan kunta tarjoaa Teuvalle investoiville yrityksille 3 %-yksikön korkotukea kolmen vuoden ajaksi. Investointilainasta voi näin käytännössä tulla jopa koroton. Enempää korkotukea ei voi kuitenkaan saada, mitä pankille maksaa.
Kaikille investointi tässä tilanteessa ei ole realistinen mahdollisuus. Monen yrityksen tilauskirjat ovat uhkaavasti tyhjentyneet. Lomautuksia ja irtisanomisiakin joudutaan toteuttamaan. Mutta on myös yrityksiä, joiden tilanne on toinen. Uusi talouden nousu alkaa aikanaan. Tuskin siihen paria vuotta kauempaa menee. Niinpä niillä, joilla on siihen varaa, saattaa hyvinkin nyt olla varsin edullinen vaihe investoida tulevaisuuden haasteisiin.
Teuvan kunta tarjoaa Teuvalle investoiville yrityksille 3 %-yksikön korkotukea kolmen vuoden ajaksi. Investointilainasta voi näin käytännössä tulla jopa koroton. Enempää korkotukea ei voi kuitenkaan saada, mitä pankille maksaa.
Kaikille investointi tässä tilanteessa ei ole realistinen mahdollisuus. Monen yrityksen tilauskirjat ovat uhkaavasti tyhjentyneet. Lomautuksia ja irtisanomisiakin joudutaan toteuttamaan. Mutta on myös yrityksiä, joiden tilanne on toinen. Uusi talouden nousu alkaa aikanaan. Tuskin siihen paria vuotta kauempaa menee. Niinpä niillä, joilla on siihen varaa, saattaa hyvinkin nyt olla varsin edullinen vaihe investoida tulevaisuuden haasteisiin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)