torstaina, elokuuta 23, 2012

Vanhuspalvelulaki

Ministerit kinaavat, tuleeko lakiin kirjata hoitajamitoitus. Molemmille näkemyksille löytyy perusteita. Tosiasia lienee, että jos kunnat olisivat asiansa vuosien varrella hyvin hoitaneet, ei tästä asiasta nyt tarvitsisi tällaista keskustelua käydä. Hoito on hyvin erilaista eri puolilla maata. Eikä hoidon taso ole aina kunnan koosta tai vakavaraisuudesta kiinni, vaan ihan jostain muusta.

Lakiin kirjattu hoitajamitoitus on aika kankea ja karkea ohjaustapa. Vanhainkoteja ja palvelukoteja on kovin erilaisia. Myös vanhusten hoidon tarve vaihtelee. Samassakin yksikössä se voi olla tänään ja ensi vuonna aika erilainen. Järkeä ja inhimillisiä arvoja tulisi soveltaa.

Taloudellisesti tiukkana aikana minimistä voi tulla myös maksimi. Se voi johtaa siihen, että kunnan toisessa palvelukodisssa joudutaan pitämään hoidon todelliseen tarpeeseen nähden jopa liikaa henkilökuntaa toisen jäädessä liian vähälle. Turha ei myöskään ole se pelko, että kun kunnissa joudutaan palkkaamaan lisää henkilökuntaa laitoksiin, kotihoidon resursseja joudutaan leikkaamaan.

Jos olisin laista päättämässä, laittaisin kyllä mitoituksen pykäliin. Kuitenkin vähän nykyistä esitystä loivemmin. En kiinnittyisi yhteen lukuun, erityyppisissä yksiköissä mitoituksen pitäisi olla erilainen. Hoidon tarpeen arviointiin on olemassa hyviä menetelmiä. Siirtymäajankin antaisin kunnille asian kuntoon laittamiseen. Niin, ja riihikuivaa rahaakin siihen toki tarvittaisiin.

2 kommenttia:

Nimetön kirjoitti...

Jos puhutaan Teuvan palvelukodeista, tavallisen asumisen ja tehostetun hoidon niin henkilökuntamitoitus tuottaisi kunnalle varmaankin "ongelmaa".
Tavallisen asumisen kodeissa hoitajia on työvuorossa käsittääkseni yksi ja työvuorokauden aikaan jolloin kodit avoinna, yleensä 7-21, pääsääntöisesti kaksi hoitohenkilöä. Yövuorot erikseen, mutta sehän on tarkistusajelua ja varuillaan oloa.
Kun palvelukodeissa on asiakkaita 9-12 niin ns. hoitokerroin on Teuvalla pienehkö.
Asiakkaita on erikuntoisia kuten päällikkö kirjoitti ja toinen vaatii – vaatisi enemmän hoitoa ja aikaa kuin toinen.
Teuvalla on näissä kodeissa nippanappa hoitajia perushoitoon mutta siihen se "palvelu" sitten loppuukin. Virikkeet, toiminta, liikunta, ulkoilut yms. on "retuperällä". Vaikka niistä LLKY:n esittelyissä on kauniita mainintoja.
Ikävä asia kun tavoite on, että mahdollisimman pitkään ihmiset voisivat ”nauttia” jossain kodinomaisesta elämisestä ja joutumatta vuodeosastoille. Ja olisi aika yksinkertaisesti junailtavissa mainittuja asioita – edullisestikin, kun sitä pitää korostaa.
Tavallisen asumisen kodeissa on asiakkaita jotka eivät omatoimisesti enää kykene asumaan niin, että osaisivat itsestään huolehtia. Suurin osa heistä tarvitsisi useamman kerran päivässä kodinhoitajakäyntejä, tai jonkun muun käyntejä tai paikalla oloa.
Myös raja tavallisen ja tehostetun palveluasumisen muodoissa on vähäsen epämääräinen käsite Teuvan palvelukodeissa. Teuvallahan on yksi tehostettu palvelukoti.
Tavallisen asumisen palvelukotikin pitäisi olla sellainen, että toimintakyky ja aktiviteetit pysyisivät tallella – korkeahkolla, ja ei tapahtuisi kovin nopeaa toimintojen ”nuutumista”.
Se on monimutkainen asia, koska muutot uuteen vievät mielen maahan ja pitäisi saada asiakkaat uuteen eloon uusissa paikoissa. Myös toistuvat muutot kodeista toisiin ovat huonoja asioita.
Mutta eihän sellaiset asiat kiinnosta kokouskeskustelijoita. Raha on pääasia.
Jukka Hakala

Nimetön kirjoitti...

Kunnanjohtaja kirjoitti mielipiteitään vanhuspalvelulaista blogissaan. Hyvä, että on kiinnostusta vanhusasioistakin.
Asia on edelleen ajankohtainen.
Hallitus ei siis saanut budjettineuvotteluissaan vanhuslaiksi kokoon kummosiakaan tuloksia, pääasioitakin siirrettiin jonnekin tulevaisuuteen.
Tokkopa monestakaan asiasta on niin paljon valitettu vuosien mittaan kuin vanhuksiemme huonosta kohtelusta, huonosta hoidosta ja huolenpidosta
Miten sitten asiat Teuvalla ovat? Palvelukoteja, siis tavallisen asumisen paikkoja parempikuntoisille vanhuksille Teuvalla on useitakin, niihin ollaan yleensä tyytväisiä, mutta sitten kun tarvii ympärivuorokautista hoitoa ja hoivaa, miten sitten.
Kotihoitoa kovasti suositaan nyt ja toki hyvä asia se. Minulla on kyllä sellainen tuntuma asiaan, että eivät suinkaan kaikki halua kuolla kotona, eivätkä asuakaan siinä vaiheessa kun omat toiminnot heikkenevät. Eihän esim.haja-asutusalueilla yksin yksinäisillä paikoilla olo ole enää turvallista vaikka kunnan kotihoidosta usein käytäisiinkin.
Nuo pienet palvelukodit ovat kyllä varmasti hyviä asuinpaikkoja, mutta huono asia on kun sieltä joutuu kunnon huononnuttua tai saattohoitovaiheessa lähtemään, ei ole vanhuksille hyväksi muutot.
Onhan täällä ympärivuorokautista hoitoa antavia laitospaikkoja, mutta onko riittävästi ja onko niiden hoitotaso tarpeeksi hyvä.
Mielestäni ehdottomasti olisi pitänyt kirjata lakiin se hoitajamitoitus, tuollaisiin laitospaikkoihin se olisi ollut ihan välttämätön , koska siellä riittävistä käsipareista riippuu niin paljon saako vanhus hyvää hoitoa vai ei. Aivan käsittämätöntä oli pelko laitoshoidon lisääntymisestä, samoin joustamattomuudesta. Nykyisin on kunnissakin varmasti pätevää asiantuntijaa järjestelemään "joustoja".

Jos nyt "satuilisin" toiveeni omasta loppuaikojen elämästäni:
Haluaisin kuolla ns. vanhainkotiyhteisössä, senioritaloiksi/kortteleiksi kait niitä nykyisin sanotaan. Se saisi olla keskustassa,iso "rypäletalo" vaikka monesta rakennuksesta muodostuva, kolme, neljäkerroksisia rakennuksia, (kunnan koosta riippuen) Alhaalla yleisiä liike ja palvelu"firmoja" kuten ravintola, kampaaja, kauppa jne., jotka palvelisivat kaikkia, ei vain vanhuksia. Ylempänä vanhusten yksiöitä ja kaksioita. Asukkaita ei jaoteltaisi kunnon tai muunkaan mukaan, vain dementikoille pieniä viihtyisiä "osastoja". Sinne voisi tulla asumaan jo kun ei kotona pärjää tai halutessaan, määrätyn iän täytettyään ja siellä saisi myös kuolla. Tietysti viihtyisyyteen pitäisi satsata ja ympäristöön. Luulisi kunnallekin olevan tehokkaampaa ja ehkä edullisempaa määrätynlainen keskittyminen, iso määrä autokilometrejä jäisi vähemmälle Vanhushuollon toimipaikat henkilökuntineen vaikka kokonaisuudessaan voisi keskittää sinne myös. Jos joku yksityinen haluaisi perustaa hoivaosaston sinne joko ostamalla tai vuokraamalla, sen voisi mahdollistaa myös.