tiistaina, syyskuuta 11, 2018

Työmatkaliikenteestä

Vuonna 2015 yhteensä 55 teuvalaista kävi töissä Seinäjoella. Siis täysi linja-autollinen. No, kaikille ei tietenkään matka olisi yhteinen työpaikan tarkemman sijainnin ja työaikojen vuoksi. Vaan löytyisikö pikkubussillinen? Julkisia kulkuvälineitähän olisi hyvä suosia.

No, jos huomenaamulla olisi Teuvalta menossa töihin Seinäjoen keskustaan, ja työnantaja edellyttäisi, että sorvin ääressä pitää olla klo 8 - miten se onnistuisi? Jos lähtee Teuvalta klo 5.05 lähtevällä linja-autolla, on perillä klo 6.30. Jos työnantaja joustaa, ja voit vähän soveltaa liukumaa, voit lähteä klo 6.05 lähtevällä bussilla. Se on Seinäjoen matkakeskuksessa klo 8.15.

Jos työpäivä päättyisi klo 16, lähtisi kyyti jo klo 16.10. Olisit Teuvalla klo 18.30. Aika pitkä tulisi työpäivästä matkoineen. Jos et ehtisi klo 16.10 bussiin, seuraava lähtisi vasta klo 19.30, ja Teuvalla olisit vasta klo 20.55.

Tuttuja juttuja varmaankin Seinäjoen ja Teuvan väliä matkustaville. Mutta olisiko mahdollista saada aikaan toimivaa julkista työmatkaliikennettä kantatie 67:lle?

3 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Jos järkisyillä ajattelee, niin pitäisi olla mahdollista. Työmatkansa omalla autolla itse ajaen heittää kallista aikaa täysin hukkaan. Jos istuisi bussissa, voisi palatessa esim. rentoutua nokkaunilla, suunnitella kauppalistaa ja viikon ruokalistaa, hoitaa sosiaalisia suhteita verkossa, lukea lehtiä, kirjoja. Töihin menomatkoilla voisi hoitaa sähköpostit, valmistella palavereita ja töihin päästyä esim. esimiesasemassa olevalla olisi aikaa siihen tärkeimpään eli alaisten kuuntelemiseen. Etuja on lukuisia ja kuin itsestään saisi ylimääräisiä tunteja päiväänsä. Näissä eduissa olisi myös yksi markkinointikeino saada Suupohjan seudulle paluumuuttajia ja maahanmuuttajia, jotka voisivat asua edullisesti ja pendelöidä Vaasaan tai Seinäjoelle töihin eikä tarvisi pitkää työmatkaa surkutella hukkaanheitettynä aikana. Kuinka tuo sitten saadaa käytännössä toimimaan vaatii jonkinlaisen foorumin innovoimaan. Ja luulisi, että tämäntyyppiseen toimintaan jotain EU:n innovaatiorahoitustakin olisi mahdollista saada?

Jukka Leppäniemi kirjoitti...

Mutta kun kaikki ei ole töissä esim. Sjoella puuronsilmässä. Aikataulut eivät kohtaa, puheluja ei pysty hoitamaan autossa, jos muita kuulijoita jne.
Junalla PKS päiväreissu omalla autolla Sjoelle ja junalla Hki alkaa klo 4.20 ja päättyy 19.20 (15h). Junassa huonoilla yhteyksillä hoidettua sposti yms. asiaa, tehokas aika Helsingin keskustassa 9.15 - 14.45 (5,5h). eli n. 37% käytetystä ajasta.

Mutta jos asiaa ajatellaan toisinpäin, toimisto ja opetustehtäviä teuvalla kulkevien kimppakyydit. Työajat lähes vakiot ja identtiset, työpaikat samat tai lähes vierekkäin. Näitäkin kulkijoita on paljon, joka on tietty harmi etteivät asu työssäkäynti ja palkan maksu kunnassa.

Anonyymi kirjoitti...

Niin, ja voihan sitten iltapäivällä lähteä aiemmin 'töistään', jos aamulla töihin mennessä linja-autossa valmistelee töitä alaisilleen ja lähettää sähköposteja.
Niin, ja sitten seuraavana aamuna voi vastailla autossa ollessaan niille, jotka tavoitteli töistä, kun oli jo eilen poissa.
Nukkuminen aamu-autossa on kyllä mukava asia, jos joku muu ajaa.