Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta on linjattu. Sairaanhoitopiirit jäävät historiaan. Viisi ns. Erva-aluetta (yliopistolliset sairaalat) saavat lisävaltaa ja -vastuuta. Loput jää peruskuntien tehtäväksi - kunnat voivat tosin tuottaa palveluja yhteistoiminnassa.
Onko uudistus hyväksi? Riippunee toteutuksesta. Jotain tämän kokonaisuuden selkeyttämiseksi on joka tapauksessa tehtävä. Paljon on vielä hahmottumatta, miten uusi paletti rakennetaan. Luulen, että toteutustapa tulee vaihtelemaan maakunnittain. Perusvaihtoehtoja lienee kolme:
1. Nykyiset yhteistoiminta-alueet vahvistuvat ja hoitavat entistä vaativampia tehtäviä.
2. Alueen keskuskaupunki ottaa haltuunsa keskussairaalan ja maakunnan sosiaali- ja terveyspalvelut. Muut ostavat palvelunsa siltä.
3. Maakunnan kunnat muodostavat vapaaehtoisesti sosiaali- ja terveyspiirin, joka hoitaa maakunnan sosiaalitoimen, perusterveydenhuollon sekä osan erikoissairaanhoidosta.
Näistä malleista viimeksi mainittu voisi olla toimivin Etelä-Pohjanmaalla. Sitä kannattaisi välittömästi ryhtyä rakentamaan. Se olisi malleista demokraattisin ja se yhdistäisi lähipalvelut ja suuruuden ekonomian.
Mitä sosiaali- ja terveystoimen järjestämismalli merkitsee tavoiteltavan kuntakoon kannalta? Kaikissa malleissa tarvitaan nykyistä suurempia peruskuntia. Laaja kuntien välinen yhteistyö toki mahdollistaa pienemmän kuntakoon, mutta siinäkin mallissa pienen kunnan vaikutusmahllisuudet palvelujen kehittämiseen sekä kustannusten hallintaan jäävät vaatimattomiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti