torstaina, kesäkuuta 20, 2013

Tilastoja

Teuvan sosiaali- ja terveystoimen kustannuskehityksestä on liikeellä monenlaista tietoa. Se on oikeastaan vähän kummallista, koska aiheesta on olemassa julkisia tilastoja ja selvityksiä, jotka kaikki ovat samansuuntaisia. Kustannusten kasvu on ollut vuodesta 2008 varsin rajua. Syitä on sitten toki monia. Kuka tahansa voi perehtyä asiaan ja vertailla kuntien lukuja sivustolla http://uusi.sotkanet.fi. Siellä on myös paljon tietoa palveluista ja palvelutarpeista.

Kirjoitteluuni tulee tässä kesäloman mittainen tauko. Oikein lämmintä ja virkistävää kesää kaikille!

torstaina, kesäkuuta 13, 2013

Sedu

Suupohjan koulutuskuntayhtymä on päättänyt aloittaa neuvottelut Seinäjoen koulutuskuntayhtymän kanssa toimintojen yhdistämisestä. Taustalla ovat ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen rajut leikkaukset. Asiaan vaikuttaa myös opetusministeriön pyrkimys ammatillisen koulutuksen kokoamisesta maakunnallisesti toimiviin yksiköihin.

Suupohjassa on jo pitkään selvitetty vaihtoehtoja toisen asteen koulutuksen kehittämiseksi. Haasteet ovat olleet tiedossa. Ns. Olli Niemen työryhmä esitti muutama vuosi sitten toisen asteen koulutuksen (sisältäen myös lukiot) sekä aikuiskoulutuksen kokoamista seudullisesti yhdelle koulutuksen järjestäjälle. Ajatuksena oli samalla luoda uutta seudun kilpailukykyä vahvistavaa toimintamallia. Työryhmän esitykset eivät valitettavasti johtaneet päätöksiin. Myös yhteistyömahdollisuuksia mm. Kankaanpään seudun kanssa selviteltiin tuloksetta.

Jäljelle jäi oikeastaan vain Seinäjoki-vaihtoehto. Toivottavasti koulutuskuntayhtymän hieman kiireellä tekemä päätös yhdistymisselvityksestä hellyttää ministeriötä lieventämään aloituspaikkaleikkauksia. Pidän tätä kuitenkin aika epätodnnäköisenä. Sen sijaan kuntayhtymien yhdistymisellä saavutetaan varmasti merkittäviä hyötyjä toiminnan järjestämisessä.

keskiviikkona, kesäkuuta 12, 2013

Yhteistä linjaa

Teuvan kunnanvaltuusto kokoontui eilen Parraan seminaariin miettimään Teuvan linjaa ja suuntaa kunta- ja palvelurakenneuudistuksissa. Monesta asiasta päättäjien kesken on edelleen erimielisyyttä. Erilaiset näkökannat ilmenevät kuitenkin enimmäkseen siinä, mikä on tässä tilanteessa realistista, ja mitkä keinot tuovat parhaan tuloksen. Tavoitteista ollaan sitten enimmäkseen samaa mieltä. Kaikki pyrkivät siihen, että teuvalaisten palvelut säilyisivät hyvinä ja alue elinvoimaisena.

Päivä oli pieni, mutta merkittävä askel kohti yhteisymmärrystä. Samaa mieltä oltiin siitä, että merkittäviä muutoksia on saatava aikaan, sitä edellyttää jo pelkästään kunnan taloudellinen tilanne. Päättäjät haluavat vaihtoehtoja, joita voi vertailla keskenään. Yhteistyössä halutaan olla avoimia kaikkiin suuntiin. Valtuuston enemmistö on edelleen sillä kannalla, että Teuvan tulee jatkaa itsenäisenä kuntana. Enemmistö päättäjistä oli myös sitä mieltä, että uuden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen tulee perustua maakunnalliseen yhteistyöhön. Sen rakentamisessa ollaan aktiivisesti mukana. Tavoitteena on, että yhteistyö suunnitellaan kuntayhtymäpohjaiseksi. Kannatusta sai toki myös 20.000 asukkaan kriteerin täyttävän kunnan muodostaminen, ja perus-soten rakentaminen sen organisaatioon.

Kuntarakennelain selvitysvelvollisuuden osalta tulemme vastauksessamme valtioneuvostolle viittaamaan siihen, että Teuvan kunnan aloitteesta on äskettäin tehty kaksi laadukasta selvitystä (Teuva - Kauhajoki ja Teuva - Kurikka). Tarvittaessa olemme osaltamme valmiit näiden selvitysten päivityksiin.

Sovimme myös siitä, että erimielisyyksistä huolimatta pyrimme yhteisiin ja yhteneväisiin kannanottoihin näissä kuntaa suuremmissa kysymyksissä. Yhtenäinen kunta on aina riitaisaa voimakkaampi.

tiistaina, kesäkuuta 04, 2013

Tienpito

Kunnanhallitus antaa ensi maanantaina lausuntonsa ely-keskukselle Tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta vuosille 2013 - 2017. Tiehankkeiden osalta tilanne on lyhyesti sanottuna se, että valtion varat ovat loppu. Esimerkiksi liikenneturvallisuutta parantavia kevyen liikenteen väylien rakentamisia voidaan toteuttaa vain kuntien 100-prosenttisella kustannusosuudella.

Tienpidon määrärahatilanne on kestämätön. Tiet rapistuvat hyvää vauhtia. Erityisesti tämä koskee ns. alemman tason tieverkkoa. Mutta valitettavasti se koskee myös vilkkaasti liikennöityjä teitä. Tämä ei tule yhteiskunnalle edulliseksi. Päinvastoin, kun tiet ja niiden pohjarakenteet ehtivät mennä riittävän huonoon kuntoon, niiden kunnostaminen tulee maksamaan valtavasti.

maanantaina, kesäkuuta 03, 2013

Kokouspalkkioiden leikkaus

Ammattiliitoista JHL:n ja JYTY:n edustajat ovat esittäneet, että luottamushenkilöiden kokouspalkkioita leikattaisiin 1.8.2013 - 31.5.2014 välisenä aikana 10 %

Tässäkin asiassa on puolensa. Teuvan kunnan kokouspalkkiot ovat aika pienet. Kunnanvaltuuston tai kunnanhallituksen kokouksesta sen jäsen kuittaa 65 euroa. Osa menee veroihin, osa puolueelle ns. puolueverona. Lautakunnan kokouksesta saa 50 euroa. Kokous on usein pitkä, ilta siinä menee, ja aikansa vie myös asioihin perehtyminen etukäteen. Kovin suurta taloudellista säästöä Teuvan kunta ei saa kokouspalkkioita leikkaamalla. Arvio määrästä on työn alla.

Toisaalta: Esimerkin voima on merkittävä. Jos päättäjät osoittavat, että he ovat valmiit edes vähän tinkimään omista etuisuuksistaan, kun säästöjä etsitään, on helpompi ymmärtää omalle kohdalle tulevia säästövaateita.

Esitän kunnanhallitukselle, että aloite kokouspalkkioiden leikkauksesta hyväksyttäisiin.

perjantaina, toukokuuta 31, 2013

Teuvan suunta

Kuten todettua, Kuntarakennelaki on eduskunnan käsittelyssä. Kunnat joutuvat ensi syksynä ottamaan kantaa kuntaliitosselvityksiin sekä sosiaali- ja terveystoimen palvelurakenneasioihin. Kuntatalous on tiukalla. Niinpä monet eteläpohjalaisetkin kunnat miettivät näitä kysymyksiä valtuustoissaan nyt touko-kesäkuussa.

Teuvan valtuusto kokoontuu 11.6. valtuustoseminaariin Parraan pohtimaan näitä kuntaa suurempia kysymyksiä. Tavoitteena on löytää valtuustolle yhteinen linja. Ja jos se ei ihan yhdessä päivässä onnistuiusikaan, on mahdollista ottaa ratkaiseva askel yhteiseen suuntaan.

Mielestäni valtakunnan politiikka sekaa nyt liikaa paikallisten asioiden hoitoa. Kun pari suurta puoluetta on oppositiossa ja muiden muodostama hallitus yrittää toteuttaa ilman näiden myötävaikutusta hyvin merkittäviä uudistuksia, on ymmärrettävää, että sillä on vaikutuksensa myös kentällä. Toiset puolustavat hallitusohjelmaa, toiset vastustavat hallituksen linjauksia. Toivon, että Teuvan linja - on se sitten mikä tahansa - löytyisi näistä valtakunnallisista jännitteistä vapaana. Tärkeintä on turvata teuvalaisten palvelut ja hyvinvointi tulevina vuosikymmeninä.

tiistaina, toukokuuta 28, 2013

Suupohjan sote

Eilen kokoontuivat Isojoen, Karijoen, Kaskisten, Kauhajoen, Kristiinankaupungin, Maalahden, Närpiön ja Teuvan edustajat Orrelaan keskustelemaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevasta järjestämisestä. Keskustelu oli avointa ja hyvähenkistä.

Keskustelua vaikeutti se, että epävarmuutta on vielä siitä, miten asiat tullaan valtakunnallisesti päättämään. Maan hallitus on suuntaviivansa nyt viimeinkin aika selkeästi määritellyt, mutta aika näyttää, miten eduskunta ne laeiksi muotoilee. Epävarmaa on vielä esimerkiksi perustuslakivaliokunnan kanta ns. vastuukuntamalliin.

Kuntien tahto jatkaa elämäänsä itsenäisinä kuntina valmisteilla olevasta kuntarakennelaista huolimatta tuntuu olevan vahva. Jos tämä linja pitää, kummankin seudun - niin rannikon kuin Suupohjankin - lähes ainoa vaihtoehto sosiaali- ja terveyspalvelujensa järjestämiseen 1.1.2017 jälkeen on maakunnallinen sote-alue.

Keskusteluja ja yhteydenpitoa päätettiin kuntaryhmän kesken jatkaa. Seuraava kokoontuminen on Teuvalla elo-syyskuun vaihteessa.

maanantaina, toukokuuta 13, 2013

Porkkana

Uusin valtakunnallinen sote-linjaus ei paljoa uutta tuottanut. Ehkä entiset kriteerit hieman täsmentyivät. Olennaisin asia poliitikoista koostuneen koordinaatioryhmän paperissa on porkkana kuntaliitoksiin. Kun sote-suunnitelmissa alettiin puhua maakuntatason sote-alueista, kentällä kunnissa virisi ajatus, että sittenhän ei kuntaliitoksia tarvitsisi tehdäkään. Nyt kuntaliitoksiin kannustetaan sillä, että vähintään noin 20.000 asukkaan kunta voi järjestää itse perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen palvelunsa. Meidän alueella tämä siis tarkoittaisi sitä, että llky-mallilla ei voitaisi enää jatkaa, mutta jos Suupohjan kunnat Karijoki, Isojoki ja Teuva liittyisivät Kauhajokeen, tämä uusi kunta voisi perus-sotensa järjestää itse. Saapi nähdä, onko tällä porkkanalla vaikutusta päättäjien asenteisiin eri alueilla.

keskiviikkona, toukokuuta 08, 2013

Päätöksenteosta

Päivän TeJuka-lehdessä valtuutetut Jarmo Kiviluoma ja Matti Mäntysaari ihmettelevät liikelaitoskuntayhtymän johtokunnan teuvalaisjäsenten menettelyä asiassa, jossa johtokunta päätti päivystystoimintojen keskittämisestä Kauhajoelle.

Liikelaitoskuntayhtymän toimintojen kehittämisestä laadittiin viime vuonna konsulttiselvitys. Se sisälsi suuren määrän esityksiä. Valtuustot antoivat niistä lausuntonsa. Päätöksen toteutettavista toimenpiteistä teki yhteistoimintalautakunta kokouksessaan 7.3. Kaikkia valtuustojen esittämiä muutoksia ei päätöksessä huomioitu. Johtokunta noudattaa lautakunnan tekemää päätöstä, ja laittaa sitä pala palalta täytäntöön.

Karttoja ja kriteereitä

Kun kuntarakenneuudistus yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen kanssa alkoi, kannoin huolta siitä, kuullaanko kuntia riittävästi, vai runnotaanko hallitusohjelman laadintavaiheessa sovittu malli väkisin läpi. Ajan mittaan on käynyt selväksi, että mitään mallia ei oikeastaan ollut olemassakaan. Sittemmin työryhmiä on istunut, monia karttoja on piirrelty ja kriteereitä määritelty. Kuntien kuulemiskierroksiakin on jo ollut useita. Eri asia on sitten, onko kuntien mielipiteitä aidosti kuunneltu.

Viime kuukaudet touhua on seurattu jo aika vaivautuneen oloisena. Huonompikin ratkaisu on parempi, kuin ei ratkaisua lainkaan. Olemme kuitenkin isojen haasteiden äärellä.

Tänään poliitikoista koostunut koordinaatioryhmä kertoo, miten näissä kahdessa rakenneuudistuksessa edetään. Toivottavasti malli on selkeä ja riittävän radikaali, jotta sen kanssa voidaan tulevaisuus kohdata.

perjantaina, toukokuuta 03, 2013

Yhteispäivystys

TEJuKa-lehden Lukijoolta-palstalla pohdittiin, pitääkö kylillä liikkuva juoru paikkansa. Eli siirtyykö lääkäripäivystys Kauhajoelle?

Paikkansa pitää. Lokakuun alusta päivystystoiminta keskitetään Kauhajoen terveyskeskukseen. Muut terveysasemat ovat auki klo 8 - 16. Kiireettömiä vastaanottoaikoja saa entiseen tapaan. Kiireellisiä lääkärin vastaanottoaikoja varataan henkilöstöresurssien mukaan kaikkiin toimipisteisiin ajanvarauksella. Siis näitä aikoja voi saada arkisin klo 8 - 16 välille - muulloin käydään Kauhajoella. Asiasta päätti liikelaitoskuntayhtymän johtokunta 22.4.

torstaina, toukokuuta 02, 2013

14 päivää

Yt-neuvottelut päättyivät eilen. Työnantaja esittää kahden viikon lomautusta koko henkilökunnalle. Perusopetuslain mukaisen toiminnan turvaamiseksi erityisopettajilla lomautukset olisivat lyhyempiä, 10 tai 5 päivää. Lomautukset toteutettaisiin 30.5.2014 mennessä. Irtisanomisia ei tässä vaiheessa olisi tulossa. Palkansaajajärjestöt vastustavat esitystä, eli yksimielisyyttä ei löytynyt. Kunnanhallitus tekee asiassa päätöksen 20.5.

K5 ja llky

Valtuuston enemmistön tahdon mukaisesti Teuva selvittelee vaihtoehtoja sosiaali- ja terveystoimensa järjestämiseen. Olen saamani toimeksiannon mukaisesti kutsunut niin Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän kuin myöskin Rannikko-Pohjanmaan sosiaali- ja perusterveydenhuollon kuntayhtymän (K5) omistajakuntien edustajia yhteiseen tapaamiseen Teuvalle tämän kuun puolivälissä.

Näiden kahden alueen Paras-lain mukaiset ratkaisut ovat rakentuneet kovin erilailla. Rannikolla palvelujen järjestämisestä vastaa kuntayhtymä, mutta omistajakunnilla on siihen merkittävä vaikutusvalta. Palvelut suurelta osin tuottavat peruskunnat. Yhteisiin palveluihin on lähdetty varovaisesti ja harkiten sen mukaan, kuin on tarkoituksenmukaiseksi nähty ja yhteisymmärrys löytynyt. Mallia rakennetaan pala palalta.

Täällä Sisä-Suupohjassa llky:n alueella on alusta asti pyritty aitoon seudulliseen toimintamalliin. Kaikki palvelut organisoitiin alusta alkaen uusiksi, ja tärkeänä nähtiin yhtenäiset toimintatavat ja seudullinen johtaminen. Tässä mielessä kerralla otettiin isompi pala nieltäväksi. Nyt ollaan siirrytty tietyiltä osin palvelujen keskittämiseen taloudellisista syistä.

On vaikea sanoa, kumpi lähestymistapa on ollut parempi. Ehkä aika sen näyttää. Tiukassa seudullisessa ajattelussa on vahvuutensa ja heikkoutensa. Luulen, että nopea siirtyminen seudulliseen johtamiseen on osasyy kustannusten nopeaan kasvuun. Toisaalta pitkällä juoksulla tämä toimintatapa saattaa johtaa parempiin tuloksiin.

tiistaina, huhtikuuta 23, 2013

Aloitteiden ilta...

sanoi valtuutettu Matti Mäntysaari eilisestä valtuuston kokouksesta. Aloitteita tulikin tällä kertaa kolme. Esitettiin elinkeinotoimen uudelleen organisointia ja oman elinkeinoasiamiehen palkkaamista. Pyydettiin selvittämään nuohoustoiminnan oikeudenmukaisuutta ja toimivuutta. Nuorten yhteiskuntatakuusta haluttiin ohjelma ja työryhmä asiaa viemään eteenpäin. Eräänlainen aloite oli myöskin ponsi, joka jätettiin kaavoituskatsauksen käsittelyn yhteydessä. Siinä Viiatin tuulivoimapuistoalue halutaan mukaan maakuntakaavaan.

Kokouksen tärkein asia, jota myös tavallista suurempi yleisö oli tullut seuraamaan, oli kolmen kyläkoulun lakkautus. Asiaa esitettiin jätettäväksi pöydälle lisäselvityksiä varten. Äänestyksen tuloksena asia päätettiin kuitenkin ratkaista tässä kokouksessa. Kun Eliisa Panttilan esitystä koulujen lakkauttamisesta vasta vuoden 2014 syksystä ei yllättäen kannatettukaan, kunnanhallituksen alkuperäinen esitys asiassa tuli valtuuston päätökseksi. Näin siis Komsin, Riipin ja Kauppilan koulut lakkaavat käytännössä tänä keväänä kevätjuhlaan, ja koulujen oppilaat aloittavat koulunkäyntinsä syksyllä Syreenin koulussa.

perjantaina, huhtikuuta 19, 2013

Lisää rahaa

Kauhajoen kaupungin yhteistoimintalautakunta esittää Teuvan kunnalle, että se varaisi sosiaali- ja terveystoimeen lisää määrärahaa 458 479 euroa kuluvalle vuodelle. Aika tarkka luku.

Asian tausta on se, että Teuvan kunta antoi viime syksynä raamin, johon sosiaali- ja terveystoimen menot tulisi sopeuttaa. Kun liikelaitoskuntayhtymän virkamiehet eivät mielestään saaneet budjettia puristettua tuohon raamiin, he laativat budjetin yllä mainitun verran alijäämäiseksi. Aiasta ei Teuvan kunnan kanssa neuvoteltu. Liikelaitoskuntayhtymän johtokunta hyväksyi yksimielisesti budjetin ja sen myötä Teuvan kunnan maksuosuuden.

Nyt raha ei sitten tuntuisi riittävän. Minusta ensisijaisesti tulisi tehdä kaikki voitava, että yhdessä hyväksytty budjetti toteutuisi.

perjantaina, huhtikuuta 12, 2013

Heinäluoma

Lehtitietojen mukaan eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma on ehdottanut, että kaikki eduskuntapuolueet otettaisiin mukaan kuntarakenne- ja sote-uudistusten valmisteluun. Heinäluomahan on esittänyt tätä jo pari vuotta sitten, ja nyt hän on nähtävästi nähnyt tarpeelliseksi uudistaa esityksensä.

Kuntajohtajana yritän pysytellä puoluepoliittisten taistojen ulkopuolella. Tätä esitystä olen kuitenkin valmis kannattamaan, varsinkin jos se on tehty vakavin mielin ja ilman pelin politiikan tarkoitusta. Isot kuntia koskevat uudistukset on usein valmisteltu parlamentaarisesti. Näin oli laita myös Paras-hankkeen osalta. Nykyinen tilanne, jossa laajapohjainen hallitus ja kaksi suurta oppositiopuoluetta kiistelevät voimakkaasti hankkeesta, haittaa liiaksi arkielämää kunnissa. Riippumatta siitä, mikä puolue asiassa on eniten oikeassa, asetelma johtaa tarpeettomaan vastakkainasetteluun ja asenteiden lukkiutumiseen paikallistasolla. Se ei voi pitkässä juoksussa olla kuntalaisten edun mukaista.

torstaina, huhtikuuta 04, 2013

Seudulliset palvelut

Taloutensa paikkaamiseksi Teuva joutuu laatimaan säästölistoja ja lomauttamaan henkilöstöään. Huomattava osa kunnallisista palveluista tuotetaan kuitenkin nykyisin kuntien yhteistyönä. Esitän ensi maanantain kunnanhallituksessa, että kunnanhallitus esittäisi yhteistyökumppaneilleen, että merkittäviin säästötoimiin ryhdyttäisiin myös näissä "yhteisyrityksissä" - Seutupalvelukeskuksessa, elinkeinotoimen kuntayhtymässä ja peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä. Myös henkilöstömenoihin tulee voida puuttua näissä toiminnoissa.

keskiviikkona, huhtikuuta 03, 2013

Viiatti uusiksi

Mitä pitää tehdä, jos käy ilmi, että on tullut tehtyä huono päätös? No, se pitää nöyrästi korjata.

Kunnanhallitus päätti taannoin toimenpidekiellosta Viiatin alueelle yleiskaavoituksen ajaksi. Päätös on aiheuttanut paljon keskustelua, ja ainakin osa alueen maanomistajista pitää ratkaisua perusteettomana. Hyvä tarkoitus oli varjella kaavan laadintaa ja antaa siihen työrauha. Nyt on käymässä kuitenkin aivan päinvastoin. Päätös aiheuttaa tyytymättömyyttä ja mahdollisesti tukun valituksia, jotka pitkittävät kaavan laadintaa. Vakuuttelut siitä, että luvat hakkuisiin myönnettäisiin nopeasti ja ilman turhaa byrokratiaa eivät ole vakuuttaneet. On myös käynyt ilmi, että Teuvan menettely asiassa on ollut poikkeuksellinen. Kun osayleiskaavoja on laadittu tavoitteena tuulivoiman rakentamisen mahdollistaminen, yleensä kunnat ovat määränneet vain rakennuskiellon alueelle.

Asia pääsi vähän politisoitumaankin, kun asiasta kunnanhallituksessa äänestettiin. Lienee syytä korostaa, että mikään poliittinen ryhmä ei sinänsä vaatinut toimenpidekieltoa alueelle. Myöskään Megatuuli Oy ei ole sitä vaatinut. Kyllä se oli meidän virkamiesten ajatus. Jos joku on mokannut, se olin minä esittelijänä.

Teuvalle on tärkeää, että voimme olla kehittämässä alueelle tuulivoimaa. Haluamme, että meillä on asian suhteen hyvä maine. Esitän 8.4. kokoontuvalle kunnanhallitukselle, että Viiatin alueen toimenpidekieltoa muutetaan siten, että se ei koske tavanomaista metsätaloutta. Pyydän anteeksi kaikilta maanomistajilta aiheuttamaamme mielipahaa.

keskiviikkona, maaliskuuta 20, 2013

Toimenpidekielto

Kunnanhallitus päätti asettaa Viiatin yleiskaavoitettavalle alueelle rakennus- ja toimenpidekiellon kaavan laatimisen ajaksi. Menettelyn tarkoituksena on estää toiminta, joka estää tai haittaa kaavan laatimista.

Toimenpidekielto tekee mm. puiden kaatamisesta ja maa-ainesten ottamisesta luvanvaraista. Puututaanko tässä liikaa yksityiseen omistusoikeuteen?

Kaavoituksella puututaan AINA yksityisten maanomistajien oikeuksiin käyttää aluettaan. Sillä myös luodaan uusia oikeuksia käyttää alueita. Kaavoitushan on maankäytön suunnittelua. Kaavoituksessa myös aina yhteensovitetaan erilaisia maankäytön tarpeita. Tässäkin puheena olevassa kaavassa sovitetaan yhteen mm. maa- ja metsätalouden, asumisen, liikenteen, virkistyskäytön, vapaa-ajanasumisen ja tuulivoimarakentamisen intressejä.

No, miksei sieltä saa kaataa puita? Paremminhan siellä tuulee, jos pistetään metsät sileäksi! Vastaus liittyy edellä mainittuun. Kaavoituksella yhteensovitetaan eri maankäyttötarpeita, toimenpiteiden luvanvaraisuudella halutaan estää kaavan laatimista ja toteuttamista vaikeuttavat toimet. Voi vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta, mutta kokemus on osoittanut, että konstit on monet...

Käytännössä luvat metsän myyntiin ja soranottoon myönnetään nopeasti ja ilman byrokratiaa. Paskoonharjun osalta on aikoinaan tehty samansisältöinen kaavoituspäätös toimenpidekieltoineen. En ole kuullut, että asiasta olisi tullut minkään sortin ongelmaa. On myös oikein, että samantyyppisissä ratkaisuissa maanomistajia kohdellaan samalla tavalla.

tiistaina, maaliskuuta 19, 2013

Vastuukuntaa pukkaa

Tänään on vihdoinkin julkistettu virkamiestyöryhmän esitys sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisalueista. Etelä-Pohjanmaanmaalle ehdotetaan koko maakunnan kattavaa yhteistoiminta-aluetta. Palvelut järjestäisi Seinäjoen kaupunki ns. vastuukuntamallilla. Tämä on hallitusohjelman linjausten mukaista. Maakunnassa mallia kannattaa vain Seinäjoki, muut kunnat haluaisivat palvelut järjestettävän kuntayhtymässä. Olennaista asiassa on kuitenkin se, millaisin sopimuksin ja järjestelyin hallinto ja johtaminen järjestettäisiin.

Lakkaisiko sitten Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän taival? Sitä on tässä vaiheessa vaikea arvioida. Esitys on vasta esitys, ja sekin koskee palvelujen järjestämisvelvollisuutta. Maakunnan alueella voi olla silti useita palvelujen tuottajia. Sitäkin on tässä vaiheessa vaikea sanoa, muuttuuko järjestelmä yksinkertaisemmaksi vai monimutkaisemmaksi. Tuoreeltaan esitystä arvioinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Pekka Puska tuntui pelkäävän, että mennään kohti monimutkaisempaa järjestelmää.