Olen kirjoitellut näitä lyhyitä kommentteja ja kuulumisia Teuvan kunnan ajankohtaisista asioista nyt noin kolmen vuoden ajan. Kirjoitelmia näyttää kertyneen peräti 143 kpl. Tekstit ovat olleet vapaasti kaikkien halukkaiden kommentoitavissa.
Välillä keskustelu tällä palstalla on ollut tiiviimpää, välillä se on hiljentynyt. Mutta aina se on ollut hyvin asiallista. Yhtään sellaista epäasiallista kannanottoa ei ole palstalle tullut, jonka olisin joutunut jotakin henkilöä loukkaavana poistamaan. Siitä lämmin kiitos teille kaikille!
Kun nyt jään virkavapaalle seuraavan kahdeksan kuukauden ajaksi, tulee näihin blogikirjoituksiinikin tauko. Palattuani töihin lokakuussa 2009 pyrin herättelemään tämän palstan uudelleen henkiin. Näitä vanhoja kirjoituksia voi netistä edelleen selailla, mutta poistan kommentointimahdollisuuden siksi aikaa, kunnes taas palaan aktiivisesti viestejänne seuraamaan.
Haluan toivottaa kaikille valoisaa kevättä sekä onnea ja varjelusta alkaneeseen vuoteen!
torstaina, tammikuuta 29, 2009
keskiviikkona, tammikuuta 21, 2009
Parannamme tiedotusta
Syksyllä teettämästämme imago- ja palvelutasotutkimuksesta kävi ilmi, että tiedottamisessamme on edelleen parantamisen varaa. Yhtenä konkreettisena toimena asian johdosta suunnittelemme 2 - 4 kertaa vuodessa julkaistavan kuntatiedotteen käyttöön ottamista. Tiedotteessa kerromme ainakin ajankohtaisista tapahtumista, muutoksista palveluissa sekä muistakin kunnan kuulumisista. Tiedote toteutetaan joko erillisenä joka kotiin jaettavana esitteenä tai paikallislehden välissä jaettavana liitteenä.
Mistä asioista Sinä haluaisit lukea kuntatiedotteesta?
Mistä asioista Sinä haluaisit lukea kuntatiedotteesta?
Nyt kannattaa investoida
Pitkän nousukauden taituttua rakentamiskustannukset ovat laskussa. 3 ja 6 kk:n euribor-korot lähentelevät jo 2 %:a. Prime-korot laskevat näitä lyhyitä markkinakorkoja hitaammin, mutta pikku hiljaa pankit ovat niitäkin pudotelleet alaspäin. Toki vastavetona korkotason laskulle pankit ovat hilanneet korkomarginaaleja ylöspäin.
Teuvan kunta tarjoaa Teuvalle investoiville yrityksille 3 %-yksikön korkotukea kolmen vuoden ajaksi. Investointilainasta voi näin käytännössä tulla jopa koroton. Enempää korkotukea ei voi kuitenkaan saada, mitä pankille maksaa.
Kaikille investointi tässä tilanteessa ei ole realistinen mahdollisuus. Monen yrityksen tilauskirjat ovat uhkaavasti tyhjentyneet. Lomautuksia ja irtisanomisiakin joudutaan toteuttamaan. Mutta on myös yrityksiä, joiden tilanne on toinen. Uusi talouden nousu alkaa aikanaan. Tuskin siihen paria vuotta kauempaa menee. Niinpä niillä, joilla on siihen varaa, saattaa hyvinkin nyt olla varsin edullinen vaihe investoida tulevaisuuden haasteisiin.
Teuvan kunta tarjoaa Teuvalle investoiville yrityksille 3 %-yksikön korkotukea kolmen vuoden ajaksi. Investointilainasta voi näin käytännössä tulla jopa koroton. Enempää korkotukea ei voi kuitenkaan saada, mitä pankille maksaa.
Kaikille investointi tässä tilanteessa ei ole realistinen mahdollisuus. Monen yrityksen tilauskirjat ovat uhkaavasti tyhjentyneet. Lomautuksia ja irtisanomisiakin joudutaan toteuttamaan. Mutta on myös yrityksiä, joiden tilanne on toinen. Uusi talouden nousu alkaa aikanaan. Tuskin siihen paria vuotta kauempaa menee. Niinpä niillä, joilla on siihen varaa, saattaa hyvinkin nyt olla varsin edullinen vaihe investoida tulevaisuuden haasteisiin.
tiistaina, tammikuuta 20, 2009
Työttömyys
Työttömyys kasvoi vain hieman, otsikoi YLE eilen valtakunnallista joulukuun työttömyystilaston julkistusta. Teuvalla tilanne on valitettavasti toinen. Teuvan työttömyys kasvoi marraskuusta joulukuuhun 69 henkilöllä. Prosentteina laskien työttömyys nousi 5,7 %:sta 8,2 %:iin ammatissa toimivan työvoiman määrästä. Näissä luvuissa eivät vielä näy Teuvan Sahan ja Kaskisten Metsä-Botnian tehtaan lakkautukset.
Suupohjan työ- ja elinkeinotoimiston mukaan uusia työttömiä on tullut useilta eri toimialoilta ja eri ammateista. Normaalistikin talviaikaan kuuluu puutarha- ja kasvihuonetöiden väheneminen. Joulukuulla myöskin yleensä loppuu monia määräaikaisia työsuhteita eri aloilla. Määräaikaisissa työsuhteissa olleita tuli työttömiksi nyt kuitenkin huomattavasti normaalia enemmän.
Suurin poikkeus joulukuun 2008 tilanteessa verrattuna aiempiin vuosiin on se, että työttömyyden tai lomautuksen kohtasi moni huonekalu- ja puusepänteollisuudessa, rakennusalalla ja metalliteollisuudessa työskentelevä.
Tammikuun alussa työttömien määrä on Teuvalla edelleen lisääntynyt joulukuun lopun tilanteesta n. 20 henkilöllä, jotka hekin edustavat useaa eri toimialaa.
Suupohjan työ- ja elinkeinotoimiston mukaan uusia työttömiä on tullut useilta eri toimialoilta ja eri ammateista. Normaalistikin talviaikaan kuuluu puutarha- ja kasvihuonetöiden väheneminen. Joulukuulla myöskin yleensä loppuu monia määräaikaisia työsuhteita eri aloilla. Määräaikaisissa työsuhteissa olleita tuli työttömiksi nyt kuitenkin huomattavasti normaalia enemmän.
Suurin poikkeus joulukuun 2008 tilanteessa verrattuna aiempiin vuosiin on se, että työttömyyden tai lomautuksen kohtasi moni huonekalu- ja puusepänteollisuudessa, rakennusalalla ja metalliteollisuudessa työskentelevä.
Tammikuun alussa työttömien määrä on Teuvalla edelleen lisääntynyt joulukuun lopun tilanteesta n. 20 henkilöllä, jotka hekin edustavat useaa eri toimialaa.
Ensimmäinen kokous
Uusi valtuusto kokoontui eilen illalla ensimmäiseen kokoukseensa. Kokous sujui sopuisasti ja leppoisasti, vaikka valittavina olivatkin kaikkien muiden keskeisten toimielinten jäsenet. Pari lyhyttä neuvottelutaukoa pidettiin, kun ryhmien esityksissä oli pientä hiomista, jotta tasa-arvolain säännökset ja poliittiset voimasuhteet tulisivat oikein.
Kunnanhallitus on käytännön johtamisen ja päätöksenteon kannalta keskeisin toimielin. Kunnanhallituksessa on yhdeksän jäsentä. Kokouksiin ottavat osaa myös kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kaksi varapuheenjohtajaa. Näillä kolmella viimeksi mainitulla on kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus, mutta mahdollisiin äänestyksiin he eivät voi osallistua.
Syksyn kunnallisvaaleissa 12:sta eniten ääniä saaneesta valtuutetusta 7 asettuu kunnanhallituksen pöydän ympärille ja yksi saa johdettavakseen lautakunnan. Vaaleissa saadun äänimäärän lisäksi valintoihin vaikuttavat tietysti monet tekijät, mm. aiempi kokemus ja osaaminen. Poliittiset ryhmät saavat kannatustaan vastaavan määrän paikkoja, molempia sukupuolia pitää olla niin varsinaisista jäsenistä kuin varajäsenistäkin vähintään 40 %, ja alueellisestikin yleensä kunnan eri osa-alueiden edustus pyritään varmistamaan. Poliittisilla ryhmillä on siis ollut melkoinen palapeli näitä paikkoja neuvotellessaan.
Toimielinten puheenjohtajien osalta tapahtuu melkoista muutosta. Vain valtuusto, tulevaisuuslautakunta ja jätelautakunta jatkavat entisen puheenjohtajansa komennossa.
Edellä mainittua tasa-arvolain toteutumista valtuuston kokouksessa seurattiin tarkasti. Sillä lailla päättäjäjoukkomme on kuitenkin miehinen, että tällä kertaa kaikki valtuuston kolme puheenjohtajaa ja kolme hallituksen puheenjohtajaa ovat miehiä.
Ennen valtuuston kokousta valtuutetut kokoontuivat kirkkoon lyhyeen alkuhartauteen, jossa kirkkoherra Lauri Annala puhui koskettavasti ja siunasi valtuutetut tehtäväänsä. Uskon, että tästä alkuhartaudesta tulee Teuvalla uusi perinne.
Kunnanhallitus on käytännön johtamisen ja päätöksenteon kannalta keskeisin toimielin. Kunnanhallituksessa on yhdeksän jäsentä. Kokouksiin ottavat osaa myös kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kaksi varapuheenjohtajaa. Näillä kolmella viimeksi mainitulla on kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus, mutta mahdollisiin äänestyksiin he eivät voi osallistua.
Syksyn kunnallisvaaleissa 12:sta eniten ääniä saaneesta valtuutetusta 7 asettuu kunnanhallituksen pöydän ympärille ja yksi saa johdettavakseen lautakunnan. Vaaleissa saadun äänimäärän lisäksi valintoihin vaikuttavat tietysti monet tekijät, mm. aiempi kokemus ja osaaminen. Poliittiset ryhmät saavat kannatustaan vastaavan määrän paikkoja, molempia sukupuolia pitää olla niin varsinaisista jäsenistä kuin varajäsenistäkin vähintään 40 %, ja alueellisestikin yleensä kunnan eri osa-alueiden edustus pyritään varmistamaan. Poliittisilla ryhmillä on siis ollut melkoinen palapeli näitä paikkoja neuvotellessaan.
Toimielinten puheenjohtajien osalta tapahtuu melkoista muutosta. Vain valtuusto, tulevaisuuslautakunta ja jätelautakunta jatkavat entisen puheenjohtajansa komennossa.
Edellä mainittua tasa-arvolain toteutumista valtuuston kokouksessa seurattiin tarkasti. Sillä lailla päättäjäjoukkomme on kuitenkin miehinen, että tällä kertaa kaikki valtuuston kolme puheenjohtajaa ja kolme hallituksen puheenjohtajaa ovat miehiä.
Ennen valtuuston kokousta valtuutetut kokoontuivat kirkkoon lyhyeen alkuhartauteen, jossa kirkkoherra Lauri Annala puhui koskettavasti ja siunasi valtuutetut tehtäväänsä. Uskon, että tästä alkuhartaudesta tulee Teuvalla uusi perinne.
maanantaina, tammikuuta 19, 2009
Suupohjien suhde
Rannikko-Suupohja (Kaskinen, Kristiinankaupunki ja Närpiö) ja Suupohja (Kauhajoki, Isojoki, Karijoki ja Teuva) päätyivät Paras-hankkeessa eri alueisiin. Alueilla on kuitenkin pitkä yhteinen historia. Työssäkäynti ja asioiminen eivät noudata hallintorajoja. Kaskisten Metsä-Botnian tehtaan lakkauttamispäätös koskettaa ihmisiä yli maakuntarajan.
Näyttäisi siltä, että tiivis seudullinen yhteistyö rakentuu jatkossa Paras-hankkeen valintojen pohjalta. Sisä-Suupohja ryhmittyy yhteistyössään Kauhajoen ympärille ja rannikon kolme kaupunkia rakentavat omat yhteistyökuvionsa.
Molemmat seudut ovat vaarassa jäädä reuna-alueiksi. Kaksi vahvaa keskusta, Vaasa ja Seinäjoki, vetävät kilvan puoleensa resursseja. Siksi on myös asioita, joissa voimia on koottava näiden kahden Suupohjan yhteistyönä. Tällaisia voisivat olla edunvalvonta, elinkeinopolitiikka, matkailun edistäminen, kulttuuri, koulutus ja osa terveydenhoitoa.
Näyttäisi siltä, että tiivis seudullinen yhteistyö rakentuu jatkossa Paras-hankkeen valintojen pohjalta. Sisä-Suupohja ryhmittyy yhteistyössään Kauhajoen ympärille ja rannikon kolme kaupunkia rakentavat omat yhteistyökuvionsa.
Molemmat seudut ovat vaarassa jäädä reuna-alueiksi. Kaksi vahvaa keskusta, Vaasa ja Seinäjoki, vetävät kilvan puoleensa resursseja. Siksi on myös asioita, joissa voimia on koottava näiden kahden Suupohjan yhteistyönä. Tällaisia voisivat olla edunvalvonta, elinkeinopolitiikka, matkailun edistäminen, kulttuuri, koulutus ja osa terveydenhoitoa.
Paras2?
Täytyy myöntää, että kun aamun lehdestä luin otsikon, jossa peruspalveluministeri vaatii uutta Paras-hanketta, ajattelin ensimmäiseksi, että lopettakaa jo kuntien simputus! Sen verran seutuistumista ja loputtomia neuvotteluja on aiheuttanut jo tämä ensimmäinen Paras-hanke.
Mutta sitten totesin, että ministeri Risikko tuntee hyvin oman hallinnonalansa. Hän on varsin oikeassa siinä, että kuntaliitokset ja hallinnolliset laatikkoleikit eivät kuntalaisten palveluita paranna. Eivät siis yksistään, jos samaan aikaan ei perusteellisesti arvioida palvelujen järjestämistapoja.
Paras-hankkeen vauhdittajaksi säädetty puitelaki on epämääräinen ja väljä. Lopputulos lain toteuttamisessa olisi voinut olla hyväkin, jos lakia olisi tulkittu tiukasti sen tarkoituksen näkökulmasta. Nyt on enemmänkin juututtu tuijottamaan pykälissä esiintyviä paria asukaslukua:
"Kunnassa tai yhteistoiminta-alueella, joka huolehtii perusterveydenhuollosta ja siihen kiinteästi liittyvistä sosiaalitoimen tehtävistä, on oltava vähintään noin 20 000 asukasta.
Kunnan tai yhteistoiminta-alueen, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain
(630/1998) mukainen ammatillisen peruskoulutuksen järjestämislupa, asukasmäärän on oltava vähintään noin 50 000.)"
Paljon on eri puolilla Suomea käytetty aikaa keskusteluun, paljonko on "vähintään noin".
Onneksi Suupohjan alueella on organisaatiokaavioiden piirtelyn lisäksi lähdetty järjestelmällisesti miettimään myös palvelujen sisältöä. Aika näyttää, tuoko tarkastelu olennaisia parannuksia palveluihin, mutta ainakin oikeisiin asioihin on kiinnitetty huomiota.
Esityksessä uudeksi terveydenhoitolaiksi on otettu linja, jonka mukaan hoitoon voisi hakeutua entistä vapaammin kotipaikkakunnasta riippumatta. Toteutus tuottaa omat vaikeutensa, mutta linja on oikea. Julkiset palvelut ovat kaikkia varten, ja niiden saantia ei kuntarajojen tule vaikeuttaa. Kunnat voivat kyllä keskenään sopia, miten kustannukset jaetaan. Se edellyttää mm. yhteensopivia tietojärjestelmiä, mutta senkään ei pitäisi olla tänä päivänä mikään este.
Siis: Tervetuloa Paras2, jolla paneudutaan tarkemmin palvelujen sisältöihin ja niiden järjestämistapoihin, niin että kuntalaiset voivat jatkossakin saada palvelut joustavasti elämäntilanteensa mukaisesti.
Mutta sitten totesin, että ministeri Risikko tuntee hyvin oman hallinnonalansa. Hän on varsin oikeassa siinä, että kuntaliitokset ja hallinnolliset laatikkoleikit eivät kuntalaisten palveluita paranna. Eivät siis yksistään, jos samaan aikaan ei perusteellisesti arvioida palvelujen järjestämistapoja.
Paras-hankkeen vauhdittajaksi säädetty puitelaki on epämääräinen ja väljä. Lopputulos lain toteuttamisessa olisi voinut olla hyväkin, jos lakia olisi tulkittu tiukasti sen tarkoituksen näkökulmasta. Nyt on enemmänkin juututtu tuijottamaan pykälissä esiintyviä paria asukaslukua:
"Kunnassa tai yhteistoiminta-alueella, joka huolehtii perusterveydenhuollosta ja siihen kiinteästi liittyvistä sosiaalitoimen tehtävistä, on oltava vähintään noin 20 000 asukasta.
Kunnan tai yhteistoiminta-alueen, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain
(630/1998) mukainen ammatillisen peruskoulutuksen järjestämislupa, asukasmäärän on oltava vähintään noin 50 000.)"
Paljon on eri puolilla Suomea käytetty aikaa keskusteluun, paljonko on "vähintään noin".
Onneksi Suupohjan alueella on organisaatiokaavioiden piirtelyn lisäksi lähdetty järjestelmällisesti miettimään myös palvelujen sisältöä. Aika näyttää, tuoko tarkastelu olennaisia parannuksia palveluihin, mutta ainakin oikeisiin asioihin on kiinnitetty huomiota.
Esityksessä uudeksi terveydenhoitolaiksi on otettu linja, jonka mukaan hoitoon voisi hakeutua entistä vapaammin kotipaikkakunnasta riippumatta. Toteutus tuottaa omat vaikeutensa, mutta linja on oikea. Julkiset palvelut ovat kaikkia varten, ja niiden saantia ei kuntarajojen tule vaikeuttaa. Kunnat voivat kyllä keskenään sopia, miten kustannukset jaetaan. Se edellyttää mm. yhteensopivia tietojärjestelmiä, mutta senkään ei pitäisi olla tänä päivänä mikään este.
Siis: Tervetuloa Paras2, jolla paneudutaan tarkemmin palvelujen sisältöihin ja niiden järjestämistapoihin, niin että kuntalaiset voivat jatkossakin saada palvelut joustavasti elämäntilanteensa mukaisesti.
maanantaina, tammikuuta 12, 2009
Uuden valtuustokauden haasteita
Teuvan kunta lähtee uudelle valtuustokaudelle aika hyvistä asemista. Kunnan talous on terveellä pohjalla, Paras-hankkeen edellyttämät ratkaisut on tehty, ja kunnassa on hyvä yhteistyön ja kehittämisen ilmapiiri.
Maailmanlaajuinen talouskriisi on tässä vaiheessa näkynyt seudullamme työpaikkojen menetyksenä puunjalostusteollisuudessa. Kriisin pohjaa ei ole vielä lähimainkaan saavutettu, joten elinkeinoelämällämme on edessä vielä tiukkoja aikoja. Kunnan tehtävänä on olla aktiivinen toimija korvaavien työpaikkojen luomisessa. Kuntatalouteen talouden taantuma vaikuttaa noin puolentoista vuoden viiveellä. Meidän on sopeutettava menomme pienentyviin verotuloihin vuosina 2010 ja 2011.
Vuoden 2010 alussa tulee käyttöön uusi valtionosuusjärjestelmä. Sen sisältö ratkaisee hyvin pitkälle pienten kuntien elinkelpoisuuden. Toivottavasti valtiovalta ei käytä sitä kuntaliitosten edistäjänä.
Teuvalla on edessään monia merkittäviä investointeja. Rakennuskustannusten mahdollisesti laskiessa Teuvalla käytännössä velattomana kuntana on hyvät edellytykset toteuttaa näitä hankkeita ja samalla elvyttää oman paikkakunnan yritystoimintaa. Päätökset koulukeskuksen peruskorjauksesta, neuvolan rakentamisesta ja jätevedenpuhdistamon uudistamisesta tulee tarvittaessa tehdä nopealla aikataululla.
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä tuottaa suurimman osan kunnan järjestämistä palveluista. Niinpä näiden palvelujen kehittäminen ja samalla kustannusten kurissa pitäminen on Teuvan kunnan kannalta hyvin keskeinen asia.
Yhteistyötä tulee lisätä alueen kuntien kesken myös muissa palveluissa. Tämä koskee erityisesti koulutointa ja päivähoitoa. Joustava asiointi yli kuntarajojen tulee mahdollistaa. Se on paras tapa turvata palvelujen säilyminen kuntakeskusten ulkopuolella.
Maailmanlaajuinen talouskriisi on tässä vaiheessa näkynyt seudullamme työpaikkojen menetyksenä puunjalostusteollisuudessa. Kriisin pohjaa ei ole vielä lähimainkaan saavutettu, joten elinkeinoelämällämme on edessä vielä tiukkoja aikoja. Kunnan tehtävänä on olla aktiivinen toimija korvaavien työpaikkojen luomisessa. Kuntatalouteen talouden taantuma vaikuttaa noin puolentoista vuoden viiveellä. Meidän on sopeutettava menomme pienentyviin verotuloihin vuosina 2010 ja 2011.
Vuoden 2010 alussa tulee käyttöön uusi valtionosuusjärjestelmä. Sen sisältö ratkaisee hyvin pitkälle pienten kuntien elinkelpoisuuden. Toivottavasti valtiovalta ei käytä sitä kuntaliitosten edistäjänä.
Teuvalla on edessään monia merkittäviä investointeja. Rakennuskustannusten mahdollisesti laskiessa Teuvalla käytännössä velattomana kuntana on hyvät edellytykset toteuttaa näitä hankkeita ja samalla elvyttää oman paikkakunnan yritystoimintaa. Päätökset koulukeskuksen peruskorjauksesta, neuvolan rakentamisesta ja jätevedenpuhdistamon uudistamisesta tulee tarvittaessa tehdä nopealla aikataululla.
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä tuottaa suurimman osan kunnan järjestämistä palveluista. Niinpä näiden palvelujen kehittäminen ja samalla kustannusten kurissa pitäminen on Teuvan kunnan kannalta hyvin keskeinen asia.
Yhteistyötä tulee lisätä alueen kuntien kesken myös muissa palveluissa. Tämä koskee erityisesti koulutointa ja päivähoitoa. Joustava asiointi yli kuntarajojen tulee mahdollistaa. Se on paras tapa turvata palvelujen säilyminen kuntakeskusten ulkopuolella.
tiistaina, joulukuuta 16, 2008
Vuodeosasto ja Henriikkakoti
Merkittävimmät panostukset Teuvan ensi vuoden budjettiesityksessä sisältyvät sosiaali- ja terveystoimen alueelle. Henriikkakotiin palkataan lisää kolme vakituista lähihoitajaa. Terveyskeskuksen vuodeosastolle puolestaan palkataan yksi sairaanhoitaja, kolme lähihoitajaa ja yksi sairaala-apulainen.
Molemmissa yksiköissä asiakkaita on ollut jo pitkään ylipaikoilla. Vuosittain on palkattu lisähenkilökuntaa määräaikaisin työsopimuksin. Käytännössä nämä yksiköt saavat nyt pari henkilötyövuotta lisää työvoimaa käyttöönsä, ja määräaikaisesti palkatut työntekijät vakinaistetaan. Samalla molempien yksiköiden asiakaspaikkamäärää nostetaan.
Menemme tässä tavallaan väärään suuntaan, kun lisäämme laitospaikkoja. Palvelujärjestelmäähän pitäisi kehittää avopalvelujen suuntaan. Useamman vuoden kokemus kuitenkin on, että tämän tason hoivalle on meillä tarvetta.
Ensi vuonna aloittava Mendis Oy:n yksikkö tarjoaa alueellamme uusia palvelukotipaikkoja. Ostamme tästä yksiköstä kymmenen paikkaa teuvalaisten vanhusten käyttöön. Jatkossa palvelukotipaikkoja tarvitaan ehdottomasti lisää. Niiden määrää kasvattamalla päästäneen sitten laitospaikkojen määrää vähentämään.
Molemmissa yksiköissä asiakkaita on ollut jo pitkään ylipaikoilla. Vuosittain on palkattu lisähenkilökuntaa määräaikaisin työsopimuksin. Käytännössä nämä yksiköt saavat nyt pari henkilötyövuotta lisää työvoimaa käyttöönsä, ja määräaikaisesti palkatut työntekijät vakinaistetaan. Samalla molempien yksiköiden asiakaspaikkamäärää nostetaan.
Menemme tässä tavallaan väärään suuntaan, kun lisäämme laitospaikkoja. Palvelujärjestelmäähän pitäisi kehittää avopalvelujen suuntaan. Useamman vuoden kokemus kuitenkin on, että tämän tason hoivalle on meillä tarvetta.
Ensi vuonna aloittava Mendis Oy:n yksikkö tarjoaa alueellamme uusia palvelukotipaikkoja. Ostamme tästä yksiköstä kymmenen paikkaa teuvalaisten vanhusten käyttöön. Jatkossa palvelukotipaikkoja tarvitaan ehdottomasti lisää. Niiden määrää kasvattamalla päästäneen sitten laitospaikkojen määrää vähentämään.
maanantaina, joulukuuta 01, 2008
SEK
Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymän yhtymävaltuusto ei kokouksessaan kesäkuussa myöntänyt vastuuvapautta vuoden 2007 tileistä tilivelvollisille vaan siirsi asian käsittelyn syksyyn. Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa kiinnitettiin huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- tilinpäätöksen tulos jäi huomattavasti talousarviota huonommaksi
- kuntalaskutuksen suuri ylitys
- suuri kertyneiden alijäämien määrä
- kuntayhtymän tiukka rahoitustilanne
- uusien yritysten ja syntyneiden työpaikkojen vaatimaton määrä
- yritysneuvonnan vähäisyys
- hallinnoitavien hankkeiden suuri määrä
- lomitustoiminnan esimerkillisen hyvä hoito
- talousraportoinnin toimimattomuus
- suuret ilmoitusmenot
Osaan edellä mainituista tarkastuslautakunnan esiin nostamista puutteista on syksyn aikana saatu parannusta. Yhtymävaltuusto arvioi lähiaikoina vastuuvapauden myöntämisen uudelleen.
TE-keskus on päättänyt hylätä Suupohjan kärkitoimialojen yrityshautomossa syntyneitä oppilaspäiviä. Tämä johtaa lähes 320.000 euron (sis. alv) rahoitusosuuden menetykseen.
Teuvalla yrittäjille tehdyssä kyselyssä yrittäjät pitivät Teuvan jäsenyyttä Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymässä tärkeänä. Erityisesti aluekeskusohjelma ja hanketoiminta nähtiin tuloksekkaina. Toisaalta vastauksissa toivottiin lisää yritysneuvonnan palveluja sekä Teuvalle omaa elinkeinoasiamiestä.
Viime viikon kokouksessaan Teuvan kunnanhallitus päätti esittää SEK:n muille omistajille neuvottelujen aloittamista elinkeinopalvelujen kehittämisestä. Taustalla on huoli siitä, miten asiat saadaan kuntayhtymässä kuntoon ja omistajien ääni toiminnassan kuuluviin.
- tilinpäätöksen tulos jäi huomattavasti talousarviota huonommaksi
- kuntalaskutuksen suuri ylitys
- suuri kertyneiden alijäämien määrä
- kuntayhtymän tiukka rahoitustilanne
- uusien yritysten ja syntyneiden työpaikkojen vaatimaton määrä
- yritysneuvonnan vähäisyys
- hallinnoitavien hankkeiden suuri määrä
- lomitustoiminnan esimerkillisen hyvä hoito
- talousraportoinnin toimimattomuus
- suuret ilmoitusmenot
Osaan edellä mainituista tarkastuslautakunnan esiin nostamista puutteista on syksyn aikana saatu parannusta. Yhtymävaltuusto arvioi lähiaikoina vastuuvapauden myöntämisen uudelleen.
TE-keskus on päättänyt hylätä Suupohjan kärkitoimialojen yrityshautomossa syntyneitä oppilaspäiviä. Tämä johtaa lähes 320.000 euron (sis. alv) rahoitusosuuden menetykseen.
Teuvalla yrittäjille tehdyssä kyselyssä yrittäjät pitivät Teuvan jäsenyyttä Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymässä tärkeänä. Erityisesti aluekeskusohjelma ja hanketoiminta nähtiin tuloksekkaina. Toisaalta vastauksissa toivottiin lisää yritysneuvonnan palveluja sekä Teuvalle omaa elinkeinoasiamiestä.
Viime viikon kokouksessaan Teuvan kunnanhallitus päätti esittää SEK:n muille omistajille neuvottelujen aloittamista elinkeinopalvelujen kehittämisestä. Taustalla on huoli siitä, miten asiat saadaan kuntayhtymässä kuntoon ja omistajien ääni toiminnassan kuuluviin.
torstaina, marraskuuta 20, 2008
Etuosto-oikeuden käyttö
Teuvalla on viime aikoina liikkunut huhuja siitä, että Teuvan kunta aikoo käyttää etuosto-oikeuttaan ns. Teletalon kaupassa. Pitää paikkansa, että asiaa on harkittu.
Kunnalla on etuosto-oikeus kunnan alueella tehtävissä kiinteistökaupoissa tietyin rajoituksin. Etuosto-oikeutta voidaan käyttää maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Mikäli kunta käyttää lain sallimaa oikeuttaan, kunta tulee jo tehtyyn kiinteistökauppaan ostajan asemaan.
Jotta kunta voisi käyttää etuosto-oikeuttaan, kunnalla täytyy olla kyseiselle maa-alueelle lain edellyttämä käyttötarve sekä käytännössä selvät suunnitelmat alueen käytöstä. Kunta ei voi tulla yksityisten kaupan osapuolten väliin pelkästään sillä perusteella, että se kunnan kannalta on taloudellisesti kannattavaa.
Nyt esillä olevassa asiassa etuosto-oikeuden käyttöä on perusteltu terveyskeskuksen ja siihen liittyvien sosiaalipalvelujen tilojen laajennustarpeilla. Myös terveyskeskuksen pysäköintitilat ja liikennejärjestelyt kaipaavat parantamista.
Teuvalla ei käytännössä koskaan ole käytetty kunnan etuosto-oikeutta. Voidaan siis sanoa, että kynnys etuosto-oikeuden käyttöön on varsin korkea. Minusta kunnan tulee tätäkin mahdollisuutta käyttää silloin, kun vapaaehtoisin kaupoin kunta ei ole pystynyt hoitamaan välttämättömiä maanhankintatarpeitaan. Kukin tapaus tietysti harkitaan tarkasti erikseen.
Nyt käsillä olevassa tapauksessa en esitä kunnanhallitukselle etuosto-oikeuden käyttämistä. Perusteitani on kaksi. Ensinnäkin kiinteistö on ollut pitkään myynnissä. Sitä on tarjottu myös kunnalle ostettavaksi. Tästä tosin on jo muutama vuosi. Toiseksi näen, että erityisesti sosiaalipalveluja, mm. vanhusten palvelukoteja, voidaan hyvin rakentaa muuallekin kuin terveyskeskuksen kortteliin.
Kunnalla on etuosto-oikeus kunnan alueella tehtävissä kiinteistökaupoissa tietyin rajoituksin. Etuosto-oikeutta voidaan käyttää maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Mikäli kunta käyttää lain sallimaa oikeuttaan, kunta tulee jo tehtyyn kiinteistökauppaan ostajan asemaan.
Jotta kunta voisi käyttää etuosto-oikeuttaan, kunnalla täytyy olla kyseiselle maa-alueelle lain edellyttämä käyttötarve sekä käytännössä selvät suunnitelmat alueen käytöstä. Kunta ei voi tulla yksityisten kaupan osapuolten väliin pelkästään sillä perusteella, että se kunnan kannalta on taloudellisesti kannattavaa.
Nyt esillä olevassa asiassa etuosto-oikeuden käyttöä on perusteltu terveyskeskuksen ja siihen liittyvien sosiaalipalvelujen tilojen laajennustarpeilla. Myös terveyskeskuksen pysäköintitilat ja liikennejärjestelyt kaipaavat parantamista.
Teuvalla ei käytännössä koskaan ole käytetty kunnan etuosto-oikeutta. Voidaan siis sanoa, että kynnys etuosto-oikeuden käyttöön on varsin korkea. Minusta kunnan tulee tätäkin mahdollisuutta käyttää silloin, kun vapaaehtoisin kaupoin kunta ei ole pystynyt hoitamaan välttämättömiä maanhankintatarpeitaan. Kukin tapaus tietysti harkitaan tarkasti erikseen.
Nyt käsillä olevassa tapauksessa en esitä kunnanhallitukselle etuosto-oikeuden käyttämistä. Perusteitani on kaksi. Ensinnäkin kiinteistö on ollut pitkään myynnissä. Sitä on tarjottu myös kunnalle ostettavaksi. Tästä tosin on jo muutama vuosi. Toiseksi näen, että erityisesti sosiaalipalveluja, mm. vanhusten palvelukoteja, voidaan hyvin rakentaa muuallekin kuin terveyskeskuksen kortteliin.
keskiviikkona, marraskuuta 19, 2008
Rakennemuutosohjelma
12.11. perustettiin työryhmä valmistelemaan toimenpiteitä Metsä-Botnian tehtaan lomautusten ja mahdollisen lakkauttamisen johdosta. Työryhmässä on edustajat Pohjanmaan liitosta, Etelä-Pohjanmaan liitosta, Pohjanmaan TE-keskuksesta, Etelä-Pohjanmaan TE-keskuksesta, Suupohjan rannikkoseudun työvoimatoimistosta, Metsä-Botnialta sekä alueen kunnista (Kaskinen, Kristiinankaupunki, Närpiö ja Teuva). Työryhmän puheenjohtajana toimii Kaskisten kaupunginjohtaja Marlene Svens. Tämä työryhmä valmistelee ehdotukset jatkotoimista sekä hakemuksen äkillisen rakennemuutoksen tukialueeksi nimeämisestä.
Alueen kuntajohtajista koostuva työryhmä valmistelee esitystä yhteisen elinkeinojen kehittämisyhtiön perustamisesta.
Teuvan ja Kaskisten edustajat tapaavat torstaina 20.11. asian tiimoilta elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen.
LC Logistics Center Oy tekee Teuvan kunnan osalta taustaselvitystä työvoimatilanteesta ja yritysten tulevaisuudennäkymistä. Sen pohjalta lähdetään laatimaan käytännön toimenpideohjelmaa yhdessä rannikon kuntien kanssa.
Alueen kuntajohtajista koostuva työryhmä valmistelee esitystä yhteisen elinkeinojen kehittämisyhtiön perustamisesta.
Teuvan ja Kaskisten edustajat tapaavat torstaina 20.11. asian tiimoilta elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen.
LC Logistics Center Oy tekee Teuvan kunnan osalta taustaselvitystä työvoimatilanteesta ja yritysten tulevaisuudennäkymistä. Sen pohjalta lähdetään laatimaan käytännön toimenpideohjelmaa yhdessä rannikon kuntien kanssa.
torstaina, marraskuuta 06, 2008
Metsä-Botnia
Metsä-Botnia ilmoitti eilen suunnitelmistaan Kaskisten tehtaan toiminnan keskeyttämisestä tai vaihtoehtoisesti lopettamisesta. Suunnitelmat koskevat yhdessä huoltotoimintojen kanssa yhteensä n. 300 työntekijää. Näistä teuvalaisia on noin 60 - 70. Lisäksi vähän aiemmin ilmoitetut sahatoimintojen järjestelyt alueella aiheuttanevat noin 20 teuvalaisen työpaikan loppumisen.
Menetys on kuitenkin suurin Kaskisten kannalta. Vaikka osalle työntekijöistä löytyisikin eläkeratkaisu tai työpaikka toiselta laitokselta, on työnsä menettävien määrä valtaisa 1.500 asukkaan pikkukaupungissa.
Nyt alueen kunnilla on mahdollisuus näyttää, että ne pystyvät tekemään keskenään hyvää ja tuloksekasta yhteistyötä. Ensisijainen tavoite on, että Kaskisten tehdas voisi käyttökatkoksen jälkeen jatkaa toimintaansa. Kunnat eivät tietenkään markkinavoimien suurille trendeille mahda mitään. Emme pysty vaikuttamaan sen enempää raakapuun kuin sellunkaan markkinahintaan ja saatavuuteen. Kaskisten kaupunki on panostanut paljon tehtaan toimintaedellytysten turvaamiseen mm. satamatoimintaa kehittämällä.
Mikäli pahin vaihtoehto toteutuu, ja tehtaan portit sulkeutuvat lopullisesti, Rannikko-Pohjanmaa ja Teuva tulee nimetä äkillisestä rakennemuutoksesta kärsiväksi alueeksi, jonka on mahdollista saada valtiolta erityisrahoitusta kehityksensä tukemiseen. Tässä on tärkeää, että maakuntaraja ei muodostu esteeksi, vaan että Etelä-Pohjanmaan liitto ja Pohjanmaan liitto edistävät asiaa yhdessä.
Menetys on kuitenkin suurin Kaskisten kannalta. Vaikka osalle työntekijöistä löytyisikin eläkeratkaisu tai työpaikka toiselta laitokselta, on työnsä menettävien määrä valtaisa 1.500 asukkaan pikkukaupungissa.
Nyt alueen kunnilla on mahdollisuus näyttää, että ne pystyvät tekemään keskenään hyvää ja tuloksekasta yhteistyötä. Ensisijainen tavoite on, että Kaskisten tehdas voisi käyttökatkoksen jälkeen jatkaa toimintaansa. Kunnat eivät tietenkään markkinavoimien suurille trendeille mahda mitään. Emme pysty vaikuttamaan sen enempää raakapuun kuin sellunkaan markkinahintaan ja saatavuuteen. Kaskisten kaupunki on panostanut paljon tehtaan toimintaedellytysten turvaamiseen mm. satamatoimintaa kehittämällä.
Mikäli pahin vaihtoehto toteutuu, ja tehtaan portit sulkeutuvat lopullisesti, Rannikko-Pohjanmaa ja Teuva tulee nimetä äkillisestä rakennemuutoksesta kärsiväksi alueeksi, jonka on mahdollista saada valtiolta erityisrahoitusta kehityksensä tukemiseen. Tässä on tärkeää, että maakuntaraja ei muodostu esteeksi, vaan että Etelä-Pohjanmaan liitto ja Pohjanmaan liitto edistävät asiaa yhdessä.
tiistaina, lokakuuta 28, 2008
Investoinnit
Pudotus pörsseissä jatkuu, ja huonoja uutisia yritysten talousnäkymistä tulee päivittäin. Myös teuvalaisissa yrityksissä taantuman merkit näkyvät tilauskirjojen ohenemisena. Vuorossa on vähintäänkin hitaamman kasvun aika.
Laskusuhdanne näkyy kunnan taloudessa viiveellä. Ensi vuoden talousarviota on laadittu siten, että menojen kasvu on pidetty hyvin maltillisena. Silti kansantalouden taantuessa saattaa kunnan käyttötalous ensi vuoden aikana huomattavastikin kiristyä. Tämän asian suhteen meidän on koko ajan oltava ajan hermolla ja valmiina reagoimaan muutoksiin.
Teuvalla on odottamassa vuoroaan monia investointeja. Isompia ja pienempiä remontteja käyttöomaisuudessamme. Nyt kun rakentaminen muutoin hiljenee ja rakentamiskustannukset ehkä kohtuullistuvat, pyrimme hyödyntämään tilannetta. Emme siis karsi omaa rakentamisohjelmaamme taloudellisten vaikeuksien pelossa, vaan toteutamme ensi vuonna niitä välttämättömiä hankkeita, jotka olisi joka tapauksessa lähivuosina tehtävä. Tähän Teuvalla käytännössä lähes velattomana kuntana on hyvät mahdollisuudet.
Laskusuhdanne näkyy kunnan taloudessa viiveellä. Ensi vuoden talousarviota on laadittu siten, että menojen kasvu on pidetty hyvin maltillisena. Silti kansantalouden taantuessa saattaa kunnan käyttötalous ensi vuoden aikana huomattavastikin kiristyä. Tämän asian suhteen meidän on koko ajan oltava ajan hermolla ja valmiina reagoimaan muutoksiin.
Teuvalla on odottamassa vuoroaan monia investointeja. Isompia ja pienempiä remontteja käyttöomaisuudessamme. Nyt kun rakentaminen muutoin hiljenee ja rakentamiskustannukset ehkä kohtuullistuvat, pyrimme hyödyntämään tilannetta. Emme siis karsi omaa rakentamisohjelmaamme taloudellisten vaikeuksien pelossa, vaan toteutamme ensi vuonna niitä välttämättömiä hankkeita, jotka olisi joka tapauksessa lähivuosina tehtävä. Tähän Teuvalla käytännössä lähes velattomana kuntana on hyvät mahdollisuudet.
torstaina, lokakuuta 23, 2008
Keskitystä
Liikelaitoskuntayhtymän johtokunta päätti äänin 10 - 4 tuottaa ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut 1.1.2009 alkaen ns. keskitetyllä mallilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alueen ympäristönsuojelusihteerien ja terveystarkastajien vakituiset työpisteet ovat Kauhajoella. Poikkeuksena on vain yksi ympäristönsuojelun viranhaltija, joka tekee töitään Isojoelta käsin.
Teuvalla ja Karijoella ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon viranhaltijat ovat tässä järjestelmässä tavattavissa tiettyinä erikseen päätettävinä päivinä.
Mallia perusteltiin sillä, että se mahdollistaa viranhaltijoiden ammatillisen erikoisosaamisen hyödyntämisen. Keskitetty toimipiste perustelujen mukaan mahdollistaa myös paremmin kuntalaisten yhdenvertaisen kohtelun ja palvelun.
Vaikka suurin osa toimialan työstä tehdäänkin kentällä eikä toimistopöydän ääressä, johtokunnan teuvalaiset jäsenet pitivät kiinteän toimipisteen säilymistä Teuvalla tärkeänä. Korostetaanhan liikelaitoskuntayhtymän strategiassa lähipalvelujen merkitystä. Ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun toimivat palvelut ovat tärkeitä mm. rakentamisen, yritystoiminnan ja maankäytön suunnittelun näkökulmista.
Teuvalla ja Karijoella ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon viranhaltijat ovat tässä järjestelmässä tavattavissa tiettyinä erikseen päätettävinä päivinä.
Mallia perusteltiin sillä, että se mahdollistaa viranhaltijoiden ammatillisen erikoisosaamisen hyödyntämisen. Keskitetty toimipiste perustelujen mukaan mahdollistaa myös paremmin kuntalaisten yhdenvertaisen kohtelun ja palvelun.
Vaikka suurin osa toimialan työstä tehdäänkin kentällä eikä toimistopöydän ääressä, johtokunnan teuvalaiset jäsenet pitivät kiinteän toimipisteen säilymistä Teuvalla tärkeänä. Korostetaanhan liikelaitoskuntayhtymän strategiassa lähipalvelujen merkitystä. Ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun toimivat palvelut ovat tärkeitä mm. rakentamisen, yritystoiminnan ja maankäytön suunnittelun näkökulmista.
tiistaina, lokakuuta 21, 2008
Veroprosentit
Kuntien väliset erot veroprosenteissa alkavat olla aika isot. Maakunnan alinta veroastetta edustaa Kurikka, joka tuhdin osakesalkkunsa kanssa pärjää 18 %:lla. Toista ääripäätä edustaa vahvasti velkaantunut, nyttemmin reippaasti talouttaan saneeraava Ähtäri, jonka prosentti on peräti 20,75. Naapurimme Kauhajoki suunnittelee veroprosentin korottamista 20:een.
Olen esittämässä kunnanhallitukselle, että Teuvan veroprosentti olisi ainakin vielä ensi vuonna 19,25. Näyttäisi siltä, että Teuvaa alhaisempi veroaste olisi maakunnassa vain Kurikassa, Seinäjoella ja Ilmajoella.
Millä veroasteella Teuva sitten jatkossa selviää? Siihen vaikuttavat monet asiat. Talouden taantuma usein lisää kuntien sosiaalitoimen menoja. Samaan aikaan verotulojen kehitys heikkenee. Erityisen suhdannealtis on yritysten maksama yhteisövero. Hyvin merkittävä asia Teuvan kaltaisten pienten kuntien kannalta on myös tulevan valtionosuusuudistuksen sisältö.
Olen esittämässä kunnanhallitukselle, että Teuvan veroprosentti olisi ainakin vielä ensi vuonna 19,25. Näyttäisi siltä, että Teuvaa alhaisempi veroaste olisi maakunnassa vain Kurikassa, Seinäjoella ja Ilmajoella.
Millä veroasteella Teuva sitten jatkossa selviää? Siihen vaikuttavat monet asiat. Talouden taantuma usein lisää kuntien sosiaalitoimen menoja. Samaan aikaan verotulojen kehitys heikkenee. Erityisen suhdannealtis on yritysten maksama yhteisövero. Hyvin merkittävä asia Teuvan kaltaisten pienten kuntien kannalta on myös tulevan valtionosuusuudistuksen sisältö.
tiistaina, lokakuuta 07, 2008
Ilo joka elättelöö
Heli Laaksosen tuore kirja ilmiöstä Lauri Tähkä ja Elonkerjuu on raikasta luettavaa. Sitä voi suositella kaikille yhtyeen ystäville. Vaan sopii se monen muunkin iltalukemistoksi. Kirja antaa meidän kurkistaa Suomen suosituimman yhtyeen arkeen ja juhlaan. Ja ennen kaikkea: kirjassa eteläpohjalaisuus ja teuvalaisuus ovat elävinä esillä.
maanantaina, lokakuuta 06, 2008
Onnea Betoni-Luoma!
Betoni-Luoma Oy sai perjantai-iltana merkittävän tunnustuksen toiminnastaan. Erityisesti betonisista julkisivuelementeistään tunnettu pitkän linjan teuvalaisyritys sai maakunnallisen yrittäjäpalkinnon. Tänä vuonna yritykselle valmistuu peräti 8000 m2 uutta tuotantotilaa, ja valmistustekniikka harppaa suuren askeleen kilpailijoidensa edelle. Myöskin tuotepuolella yrityksessä tapahtuu paljon. Yritys panostaa voimakkaasti tuotekehitykseensä ja etsii perinteiselle betonille uusia käyttömuotoja. Betoni-Luoma oli näyttävästi esillä viime kesän Vaasan asuntomessuilla.
Täman tason palkinnot ovat yleensä pienessä kunnassa harvinaista herkkua. Teuvalaiset yritykset ovat kuitenkin näissä mittelöissä pärjänneet viime vuosina todella hyvin. Palkittiinhan West Welding Oy vastaavalla palkinnolla kaksi vuotta sitten. Ja tämän vuoden alkupuolella juhlittiin M-Partners Oy:n Mika Kosken valtakunnallista Nuori yrittäjä -palkintoa.
Jotta tämäntyyppisiä palkintoja saadaan Teuvalle, meillä täytyy tietysti olla kehittyviä, menestyviä yrityksiä. Oma merkityksensä on myös asiansa osaavalla paikallisella yrittäjäyhdistyksellä, joka tuo aktiivisesti esiin teuvalaista osaamista ja tekee aluejärjestölleen hyvin perusteltuja esityksiä palkittavista yrityksistä.
Täman tason palkinnot ovat yleensä pienessä kunnassa harvinaista herkkua. Teuvalaiset yritykset ovat kuitenkin näissä mittelöissä pärjänneet viime vuosina todella hyvin. Palkittiinhan West Welding Oy vastaavalla palkinnolla kaksi vuotta sitten. Ja tämän vuoden alkupuolella juhlittiin M-Partners Oy:n Mika Kosken valtakunnallista Nuori yrittäjä -palkintoa.
Jotta tämäntyyppisiä palkintoja saadaan Teuvalle, meillä täytyy tietysti olla kehittyviä, menestyviä yrityksiä. Oma merkityksensä on myös asiansa osaavalla paikallisella yrittäjäyhdistyksellä, joka tuo aktiivisesti esiin teuvalaista osaamista ja tekee aluejärjestölleen hyvin perusteltuja esityksiä palkittavista yrityksistä.
keskiviikkona, lokakuuta 01, 2008
Vaalikoneita testaamaan
Kuntavaalien ehdokkaat ovat syksyn aikana ahkerasti vastailleet vaalikoneiden kysymyksiin. Nyt nuo vaalikoneet ovat meidän äänestäjien käytössä. Niiden avulla voimme etsiä itsellemme sopivaa ehdokasta tai katsoa, miten eri ehdokkaat ovat kysymyksiin vastanneet.
Ehkä näihin palveluihin ei kuitenkaan kannata suhtautua liian vakavasti. Paria konetta testatessani olen saanut keskenään aika ristiriitaisia tuloksia. Toisella koneella ehdokas on saattanut sopia hyvin minun vastausprofiiliini, toisella taas sama ehdokas on jäänyt aivan jonon hännille.
Kuntavaalisivuiltamme löytyy linkit muutamalle vaalikoneelle sekä eri puolueiden omille sivuille.
Ehkä näihin palveluihin ei kuitenkaan kannata suhtautua liian vakavasti. Paria konetta testatessani olen saanut keskenään aika ristiriitaisia tuloksia. Toisella koneella ehdokas on saattanut sopia hyvin minun vastausprofiiliini, toisella taas sama ehdokas on jäänyt aivan jonon hännille.
Kuntavaalisivuiltamme löytyy linkit muutamalle vaalikoneelle sekä eri puolueiden omille sivuille.
tiistaina, syyskuuta 30, 2008
59.
Taas on kunnat pistetty järjestykseen. Valitut Palat teetti TNS Gallupilla tutkimuksen, jossa selvitettiin lapsiperheiden kannalta parhaat kunnat. Tutkimuksessa selvitettiin mm. asuntojen hintatasoa, kunnan tarjoamaa koulutusta, veroäyriä ja rikollisuusastetta. Teuva on listalla sijaluvulla 59. Parantamisen varaa on, vaikka sijoitusta yli 400 kunnan joukossa onkin pidettävä kohtuullisen hyvänä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)